| نقش آزمایشگاه مجازی در بهبود کیفیت آموزش مباحث شیمی علوم دوره دوم ابتدایی |
| کد مقاله : 1241-INNOLABCONF (R1) |
| نویسندگان |
|
علی ابراهیمی نیا *1، مریم سادات میرقهاری2، مینا صادق آبادی2، سارا طالبی مزرعه شاهی2 1گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665 ایران، تهران 2دانشجوی کارشناسی رشته آموزشابتدایی، دانشگاه فرهنگیان، قم، ایران |
| چکیده مقاله |
| این پژوهش به نقش آزمایشگاههای مجازی بر بهبود کیفیت آموزش مباحث شیمی علوم دوره دوم ابتدایی پرداختهاست. باتوجه به پیشرفت نرمافزارها و فناوریهای آموزشی و نیز چالشهای آموزش عملی مفاهیم انتزاعی شیمی در این دوره، آزمایشگاه مجازی درکنار آزمایشگاه واقعی بهکارمیرود. در این تحقیق از روش کتابخانهای و مرور مقالات معتبر علمی 5 سال اخیر، مرتبط با آزمایشگاه مجازی استفادهشدهاست. یافتهها نشانمیدهد بهکارگیری آزمایشگاه مجازی تأثیر بسزایی در بهبود عملکرد تحصیلی، افزایش انگیزه، کاهش اضطراب، تقویت درک و تجسم مفاهیم پیچیده دانشآموزان دارد. همچنین مهارتهای حرفهای معلمان را توسعهداده و محدودیت زمانی_مکانی و هزینههای زیاد را مرتفع میسازد. با این حال اجرای طرح آزمایشگاه مجازی در مدارس با چالشهایی ازجمله کمبود تجهیزات فناوری مدارس، عدم آشنایی کافی معلمان در کاربرد فناوری و فقدان تجربه عملی دانشآموزان روبهرو است. نتایج تحلیل های انجامشده در این پژوهش بر روی نرمافزار و سایتهای آزمایشگاه مجازی و انطباق آن با دروس علوم تجربی، نشانمیدهد که آزمایشگاه مجازی با پوشش کاستیهای موجود در آزمایشگاه واقعی، انگیزهی دانشآموزان را بهبود میبخشد و آنان را به سمت یادگیری فعال سوقمیدهد. بر این اساس، میتوان از این ابزار به عنوان مکمل و پشتیبان در آموزش مباحث شیمی در علوم دوره دوم ابتدایی بهرهگرفت. |
| کلیدواژه ها |
| آزمایشگاه مجازی، آموزش، دوره ابتدایی، شیمی. |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |