نقش آزمایشگاه‌ مجازی در بهبود کیفیت آموزش مباحث شیمی علوم دوره دوم ابتدایی
کد مقاله : 1241-INNOLABCONF (R1)
نویسندگان
علی ابراهیمی نیا *1، مریم سادات میرقهاری2، مینا صادق آبادی2، سارا طالبی مزرعه شاهی2
1گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665 ایران، تهران
2دانشجوی کارشناسی رشته آموزش‌ابتدایی، دانشگاه‌ فرهنگیان، قم، ایران
چکیده مقاله
این پژوهش به نقش آزمایشگاه‌های مجازی بر بهبود کیفیت آموزش مباحث شیمی علوم دوره دوم ابتدایی پرداخته‌است. با‌توجه به پیشرفت‌ نرم‌افزارها و فناوری‌های آموزشی و نیز چالش‌های آموزش عملی مفاهیم انتزاعی شیمی در این دوره، آزمایشگاه‌ مجازی درکنار آزمایشگاه واقعی به‌کارمی‌رود. در این تحقیق از روش کتابخانه‌ای و مرور مقالات معتبر علمی 5 سال اخیر، مرتبط با آزمایشگاه مجازی استفاده‌شده‌است. یافته‌ها نشان‌می‌دهد به‌کارگیری آزمایشگاه مجازی تأثیر بسزایی در بهبود عملکرد تحصیلی، افزایش انگیزه، کاهش اضطراب، تقویت درک و تجسم مفاهیم پیچیده دانش‌آموزان دارد. همچنین مهارت‌های حرفه‌ای معلمان را توسعه‌داده و محدودیت زمانی_مکانی و هزینه‌های زیاد را مرتفع می‌سازد. با این‌ حال اجرای طرح آزمایشگاه مجازی در مدارس با چالش‌هایی از‌جمله کمبود تجهیزات فناوری مدارس، عدم آشنایی کافی معلمان در کاربرد فناوری و فقدان تجربه عملی دانش‌آموزان روبه‌رو است. نتایج تحلیل های انجام‌شده در این پژوهش بر روی نرم‌افزار و سایت‌های آزمایشگاه مجازی و انطباق آن با دروس علوم تجربی، نشان‌می‌دهد که آزمایشگاه مجازی با پوشش کاستی‌های موجود در آزمایشگاه واقعی، انگیزه‌ی دانش‌آموزان را بهبود می‌بخشد و آنان را به سمت یادگیری فعال سوق‌می‌دهد. بر این اساس، می‌توان از این ابزار به عنوان مکمل و پشتیبان در آموزش مباحث شیمی در علوم دوره دوم ابتدایی بهره‌گرفت.
کلیدواژه ها
آزمایشگاه مجازی، آموزش، دوره‌ ابتدایی، شیمی.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر