| تاثیر طراحی و اجرای آزمایش خلاقانه بر یادگیری و انگیزش دانشآموزان در مبحث «گوناگونی جانداران» | 
| کد مقاله : 1237-INNOLABCONF | 
| نویسندگان | 
| زهرا  زارع *1، مصطفی  پردلی2 1گروه آموزش زیستشناسی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889- 14665 تهران، ایران 2دبیر زیست شناسی، آموزش و پرورش، تهران، ایران. | 
| چکیده مقاله | 
| هدف این پژوهش بررسی تأثیر اجرای یک آزمایش خلاقانه در آموزش مبحث «گوناگونی جانداران» بر یادگیری و انگیزش تحصیلی دانشآموزان در درس علوم تجربی پایه نهم است. روش پژوهش از نوع نیمهآزمایشی با دو گروه آزمایش و کنترل بود. جامعه آماری شامل تمامی دانشآموزان پایه نهم مدارس متوسطه اول منطقه 5 شهرتهران در سال تحصیلی ۱۴۰3-۱۴۰4 بود. نمونه مورد مطالعه شامل تعداد 51 نفردانشآموز است که به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و به شکل تصادفی در هریک از دو گروه مورد مطالعه قرار داده شدند. ابزار اندازهگیری متغیرها آزمون محققساخته پیشرفت تحصیلی و پرسشنامه استاندارد انگیزش تحصیلی هارتر بود. روایی ابزار محققساخته با استفاده از نظرات معلمان متخصص و پایایی آنها به شیوه بازآزمایی تعیین شد. روش اجرای پژوهش برمبنای تدریس مقایسهای بین گروههای مورد آزمایش بود. در گروه آزمایش، مبحث موردنظر با طراحی و اجرای یک فعالیت آزمایشگاهی خلاقانه و تعاملی آموزش داده شد؛ در حالیکه گروه کنترل آموزش سنتی مبتنی بر سخنرانی را دریافتکردند. دادهها از طریق آزمون محققساخته از مفاهیم زیستی و پرسشنامه انگیزش تحصیلی جمعآوری و با آزمونهای آماری t تحلیل شدند. نتایج نشان داد که میانگین نمرات یادگیری و انگیزش تحصیلی در گروه آزمایش به طور معناداری بالاتر از گروه کنترل بود (p<0/05) . یافتهها تأیید میکند که استفاده از آزمایشهای خلاقانه میتواند یادگیری مفاهیم زیستی را عمیقتر کرده و انگیزه دانشآموزان برای یادگیری را افزایش دهد. | 
| کلیدواژه ها | 
| آزمایش خلاقانه، آموزش علوم تجربی، گوناگونی جانداران، یادگیری، انگیزش تحصیلی. | 
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی | 
