| مروری بر طراحی و اجرای فعالیتهای خلاقانه آزمایشگاهمحور با تلفیق بازیوارسازی و فناوریهای نوین |
| کد مقاله : 1236-INNOLABCONF (R2) |
| نویسندگان |
|
سیده نرگس صالحی * گروه آموزش روان شناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی889-14665تهران، ایران |
| چکیده مقاله |
| ادغام فناوریهای مدرن در آموزش، پارادایمهای جدیدی برای یادگیری تجربی ایجاد کرده است. این مقاله به بررسی تلاقی فناوریهای پیشرفته بهطور خاص واقعیت مجازی، واقعیت افزوده ، چاپ سهبعدی و پلتفرمهای مبتنی بر ابر با اصول بازیوارسازی برای بازطراحی فعالیتهای خلاقانه آزمایشگاهی و کارگاهی میپردازد. اگرچه آزمایشگاههای سنتی پایهای و ضروری هستند، اما اغلب با محدودیتهایی در زمینه مقیاسپذیری، ایمنی، هزینه و مشارکت دانشجویان مواجهند. بازیوارسازی که به معنای کاربست عناصر طراحی بازی در بافتارهای غیربازی است، چارچوبی برای افزایش انگیزه از طریق مکانیزمهایی مانند امتیاز، نشانها، جداول ردهبندی و روایت ارائه میدهد. این مقاله ، مبانی نظری تبیین خودمختاری و نظریه جریان را تشریح کرده، مدلی برای طراحی آزمایشگاه بازیوارشده و تقویتشده با فناوری ارائه میدهد و یافتههای حاصل از ادبیات اخیر و مطالعات موردی را تلفیق میکند. یافتهها حاکی از آن است که این رویکرد همافزا، بهطور قابل توجهی مشارکت دانشجویان را افزایش داده، یادگیری را بهبود بخشیده و رشد مهارتهای تفکر مرتبه بالاتر مانند حل مسئله و تحقیق مشارکتی را تقویت میکند؛ محدودیتهای لجستیکی آزمایشگاههای فیزیکی را نیز کاهش میدهد. |
| کلیدواژه ها |
| بازیوارسازی ، واقعیت مجازی ، واقعیت افزود، طراحی آزمایشگاه، یادگیری تجربی، تبیین خودمختاری |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |