طراحی بازی دیجیتال آموزشی مگنوشات: راهکاری خلاقانه برای بهبود یادگیری مبحث مغناطیس در آزمایشگاه‌های آموزشی
کد مقاله : 1232-INNOLABCONF (R1)
نویسندگان
فاطمه خدادادی آزادبنی *، ناهید سادات انوری
گروه آموزش فیزیک، دانشگاه فرهنگیان ، صندوق پستی : 889-14665، تهران – ایران
چکیده مقاله
پژوهش حاضر با هدف طراحی و بررسی اثربخشی بازی دیجیتال آموزشی مگنوشات بر پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان پایه یازدهم در مبحث مغناطیس انجام شد. این مطالعه شبه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون، در جامعه آماری دانش‌آموزان دختر دبیرستان پروین اعتصامی مشهد در سال تحصیلی 1403-1404 اجرا شد. با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای تصادفی، 54 نفر از دانش‌آموزان(27 نفره در گروه آزمایش و27 نفره در گروه کنترل) انتخاب شدند. گروه کنترل با روش تدریس سنتی (سخنرانی) و گروه آزمایش با کمک بازی دیجیتال طراحی شده مگنوشات آموزش دیدند. این بازی، که با سیستم‌عامل اندروید سازگار است، با هدف تقویت انگیزه و درک مفاهیم پیچیده مانند قاعده دست راست فلمینگ طراحی شد و شامل شبیه‌سازی‌های تعاملی میدان مغناطیسی و پرتاب ذرات باردار به سمت هدف بود. پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان از طریق آزمون‌های محقق ساخته مورد سنجش قرار گرفت. روایی آزمون‌ها توسط اساتید و متخصصان رشته فیزیک و پایایی آن با آلفای کرونباخ 756/0 تایید گردید. نتایج نشان داد که روش تدریس مبتنی بر بازی دیجیتال مگنوشات تأثیر معناداری بر پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان دارد(01/0 p<) و در مقایسه با روش سنتی، در ارتقاء میانگین نمرات دانش‌آموزان مؤثرتر بود (با اندازه اثر بزرگ 537/0). بازی آموزشی مگنوشات با ایجاد محیطی رقابتی و جذاب، یادگیری فعال و درک مفاهیم انتزاعی مغناطیس را تقویت کرد. این پژوهش نشان‌دهنده پتانسیل بازی‌های دیجیتال در بهبود آموزش فیزیک در محیط‌های آزمایشگاهی است.
کلیدواژه ها
بازی دیجیتال آموزشی، مغناطیس، پیشرفت تحصیلی، یادگیری مبتنی بر بازی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر