طراحی فعالیت‌های خلاقانه مبتنی بر مدل تلفیقی PJBL-STEAM برای بهبود درک مفهومی و مهارت حل مسئله دانش‌آموزان در مبحث چگالی
کد مقاله : 1231-INNOLABCONF (R1)
نویسندگان
فاطمه خدادادی آزادبنی *1، آزاده ارفع2
1گروه آموزش فیزیک، دانشگاه فرهنگیان ، صندوق پستی : 889-14665، تهران – ایران
21 گروه آموزش فیزیک، دانشگاه فرهنگیان ، صندوق پستی : 889-14665، تهران – ایران
چکیده مقاله
این پژوهش به بررسی اثربخشی طراحی فعالیت‌های خلاقانه آزمایشگاهی مبتنی بر مدل تلفیقی PJBL-STEAM بر مهارت حل مسئله دانش‌آموزان در مبحث چگالی پرداخته است. پژوهش از نوع شبه‌تجربی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون و دو گروه آزمایش و کنترل بود. جامعه آماری شامل دانش‌آموزان پایه هفتم دبیرستان دخترانه مصلی‌نژاد (ناحیه ۷ مشهد) در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ بود. نمونه‌ای شامل ۳۰ دانش‌آموز (۱۵ نفر گروه آزمایش و ۱۵ نفر گروه کنترل) به روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری داده‌ها پرسشنامه محقق‌ساخته با روایی تأییدشده توسط اساتید فیزیک و پایایی ۰.۷۵۹ (آلفای کرونباخ) بود. گروه آزمایش طی ۴ جلسه ۹۰ دقیقه‌ای با فعالیت‌های خلاقانه آزمایشگاهی مبتنی بر PJBL-STEAM (مانند ساخت مدل‌های شناور و آزمایش چگالی مایعات) آموزش دیدند، در حالی که گروه کنترل با روش سنتی آموزش دید. نتایج نشان داد که فعالیت‌های طراحی‌شده با مدل PJBL-STEAM تأثیر مثبت و معناداری (05/0 p<) بر مهارت حل مسئله دانش‌آموزان داشت. پیشنهاد می‌شود این مدل برای طراحی فعالیت‌های خلاقانه در آزمایشگاه‌ها برای آموزش مفاهیم انتزاعی فیزیک به کار گرفته شود تا به توسعه مهارت‌های حل مسئله، خلاقیت و درک مفاهیم انتزاعی فیزیک کمک کند.
کلیدواژه ها
فعالیت‌های خلاقانه، آزمایشگاه، PJBL-STEAM، مهارت حل مسئله، درک مفهومی، چگالی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی