| ترکیب بومشناسی، محیطزیست و علومتجربی: چارچوبی برای طرّاحی علومکاربردی در راستای یادگیری فعّال و توسعهپایدار |
| کد مقاله : 1220-INNOLABCONF (R1) |
| نویسندگان |
|
امیر فرح نسب *1، ابوالفضل مرادی مزرعه نو2 1مدرّس دانشگاه 2دبیر علوم تجربی شهرستان اردکان- یزد |
| چکیده مقاله |
| در دنیای امروز، زباله به یک فاجعه برای محیطزیست تبدیل شده است. استفادهی مجدّد از مواد بازیافتی، میتواند راهکاری برای حفاظت از زمین باشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر بهکارگیری ماکتهای ساختهشده از مواد بازیافتی در آموزش علوم تجربی، بهویژه در درس اکولوژی (بوم شناسی)، انجام شده است. جامعه آماری شامل ۷۰ نفر از دانشجویان کارشناسی رشته آموزش علوم تجربی دانشگاه فرهنگیان اصفهان بوده که در قالب گروههای کوچک به طرّاحی و ساخت ماکت اکوسیستمها با استفاده از مواد ساده و دورریختنی مانند مقوا، یونولیت و بطریهای پلاستیکی پرداختند. یافتهها نشان داد که این روشِ آموزشی، نهتنها سبب افزایش انگیزه، مشارکتِ فعّال و تقویت خلاقیت دانشجویان شد، بلکه یادگیری مفاهیم انتزاعیِ اکولوژی و روابط اکولوژیکی بین اجزای زنده و غیرزنده را برای آنان ملموستر ساخت. همچنین، استفاده از مواد بازیافتی نگرش زیستمحیطی دانشجویان را ارتقا و آنان را با اهمیت بازیافت و کاهش پسماند آشنا ساخت. نتایج حاکی از آن است که فعالیتهای عملی مبتنی بر دستسازهها میتوانند با رویکرد یادگیری فعال و پروژهمحور ترکیب شده و به بهبود یادگیری پایدار، پرورش مهارتهای همکاری، حل مسئله و مسئولیتپذیری منجر شوند. در نهایت، این پژوهش پیشنهاد میکند که بهرهگیری از ماکتهای بازیافتی بهعنوان یک ابزارِ کمهزینه، نوآورانه و کارآمد، در برنامههای درسیِ علوم تجربی مدارس و دانشگاهها گنجانده شده تا علاوه بر ارتقای کیفیت یادگیری، فرهنگ حفاظت از محیطزیست و توسعه پایدار نیز در میان نسلهای آتی نهادینه گردد. |
| کلیدواژه ها |
| آموزش علوم تجربی، ماکتهای بازیافتی، یادگیری فعّال، توسعه پایدار، نگرش زیستمحیطی. |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |