پیشنهادهایی برای افزایش خلاقیت در محتوای کتاب‌های علوم تجربی دوره اول متوسطه از طریق طراحی فعالیت‌های آزمایشگاهی با مواد بازیافتی
کد مقاله : 1211-INNOLABCONF (R1)
نویسندگان
نسرین سپهردوست1، زینب مجدی1، نرگس آراسته *2
1وزارت آموزش و پرورش
2دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید هاشمی نژاد مشهد
چکیده مقاله
هدف از این پژوهش، بررسی نقش طراحی فعالیت‌های خلاقانه در آموزش علوم تجربی با استفاده از مواد بازیافتی و ارائه راهکارهایی برای تقویت خلاقیت و مهارت‌های علمی دانش‌آموزان است. در این راستا، سه فعالیت شامل ساخت «میکروسکوپ دست‌ساز»، «دستگاه تقطیر ساده» و «دستگاه تصفیه آب» با استفاده از وسایل بازیافتی طراحی و به‌صورت تحلیلی بررسی شدند. این پژوهش از نوع توصیفی–تحلیلی و کاربردی است و بر مبنای طراحی فعالیت‌ها، تحلیل محتوایی و بررسی قابلیت‌های آموزشی آن‌ها انجام شده است. تحلیل فعالیت‌های پیشنهادی نشان می‌دهد که استفاده از مواد ساده و بازیافتی در فعالیت‌های علمی، ضمن افزایش جذابیت و انگیزه یادگیری، می‌تواند تفکر خلاق، مهارت‌های دست‌ورزی، اعتمادبه‌نفس و همکاری گروهی دانش‌آموزان را تقویت کند. علاوه بر این، بهره‌گیری از این مواد، کاهش هزینه‌های آموزشی را ممکن می‌سازد و با آموزش مفاهیم بازیافت و حفاظت از محیط‌زیست، نگرش زیست‌محیطی دانش‌آموزان را تقویت می‌کند. این مقاله با ارائه پیشنهادهای نوآورانه، الگویی را برای طراحی فعالیت‌های عملی در آموزش علوم تجربی معرفی می‌کند که یادگیری را از حالت صرفاً حفظی به تجربه‌ای فعال، معنادار و پایدار تبدیل می نماید.
کلیدواژه ها
خلاقیت، آموزش علوم تجربی، مواد بازیافتی، یادگیری فعال، فعالیت های عملی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر