تجارب معلمان از طراحی فعالیت‌های آزمایشگاهی خلاق در آموزش علوم تجربی دوره ابتدایی
کد مقاله : 1175-INNOLABCONF
نویسندگان
بتول سبزه *
دانشیار گروه آموزش علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان تهران ایران
چکیده مقاله
هدف این پژوهش، شناسایی ویژگی‌های فعالیت‌های آزمایشگاهی خلاق در آموزش علوم تجربی کودکان دوره ابتدایی است. با توجه به اهمیت یادگیری تجربی و نقش خلاقیت در ارتقاء انگیزه و درک مفاهیم علمی، این مطالعه با رویکرد کیفی و روش تحلیل مضمون انجام شد. داده‌ها از طریق مصاحبه نیمه‌ساختاریافته با ۱۰ نفر از معلمان و مربیان علوم تجربی که تجربه طراحی یا اجرای فعالیت‌های آزمایشگاهی برای کودکان ابتدایی را داشتند، گردآوری شد. تحلیل داده‌ها منجر به استخراج هشت مضمون اصلی شامل: سادگی، ایمنی و قابلیت اجرا؛ تحریک حس کنجکاوی و امکان آزمون و خطا؛ تجربه چندحسی و تلفیق هنر؛ مسئله‌محوری و ارتباط با زندگی واقعی؛ نقش تسهیلگر معلم؛ استفاده از فناوری؛ بازی‌محور و خلاقانه بودن؛ و ارتباط با طبیعت و فضای باز گردید. یافته‌ها نشان دادند که فعالیت‌های آزمایشگاهی مؤثر باید مشارکت فعال کودک را فراهم کنند، با عناصر بازی، هنر و تجربه تلفیق شوند، امکان آزمون و خطا داشته باشند، و با زندگی روزمره کودک ارتباط برقرار کنند. همچنین، نقش مربی به‌عنوان هدایت‌گر و فراهم‌کننده فضای کشف، در اجرای موفق این فعالیت‌ها بسیار حیاتی است. بر اساس این یافته‌ها، مدلی مفهومی برای طراحی فعالیت‌های آزمایشگاهی خلاق ارائه شد که می‌تواند به‌عنوان راهنمایی کاربردی برای معلمان و طراحان آموزشی مورد استفاده قرار گیرد. این پژوهش ضمن تأکید بر اهمیت خلاقیت در آموزش علوم، پیشنهادهایی برای طراحی فعالیت‌های ساده، ایمن و انگیزه‌بخش در محیط‌های آموزشی ابتدایی ارائه می‌دهد
کلیدواژه ها
آموزش علوم تجربی، فعالیت آزمایشگاهی، فعالیت های خلاق، یادگیری تجربی، طراحی فعالیت
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی