| نقش ابزارهای تعاملی (کتابهای الکترونیکی و هوش مصنوعی) در ارتقای فعالیتهای خلاقانه آموزش فیزیک | 
| کد مقاله : 1173-INNOLABCONF (R2) | 
| نویسندگان | 
| تقی  میرزائی شیخ آبادی *1، میثم  حسین بر2 1عضو هیات علمی   گروه آموزش فیزیک، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889- 14665 تهران، ایران 2دانشجوی کارشناسی آموزش فیزیک، دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید بهشتی مشهد | 
| چکیده مقاله | 
| فرآیندهای یاددهی و یادگیری در آموزش فیزیک با روشهای سنتی همواره با چالشهای اساسی در زمینه ایجاد تعامل با دانشآموزان روبرو بوده است. این مقاله با هدف بررسی نقش ابزارهای نوین تعاملی در ارتقای فعالیتهای آموزشی خلاقانه در محیط یادگیری فیزیک تدوین شده است. پژوهش حاضر از نوع مروری و کاربردی بوده و بر دو مؤلفه اصلی تمرکز دارد: کتابهای الکترونیکی تعاملی و پویا و سیستمهای مبتنی بر هوش مصنوعی. در بخش اول بر اساس مطالعات موردی موجود، تأثیر کتابهای الکترونیکی تعاملی بر این فرآیندها در دانشآموزان مورد بررسی قرار میگیرد. نتایج نشان میدهد که تعاملپذیری و چند حسی بودن محتوا در افزایش تسلط مفهومی، تفکر انتقادی و بهویژه یادداری مفاهیم فیزیک مؤثر بوده است. در بخش دوم، کاربردهای هوش مصنوعی شامل شخصیسازی منابع، ارائه بازخورد فوری و ارتقای روشهای آموزشی تحلیل میشود. نتیجهگیری مقاله نشان میدهد که بهکارگیری راهبردی این ابزارهای تعاملی، راهکاری مؤثر برای ارتقاء فعالیتهای آموزشی خلاقانه بوده است که میتواند مکمل یا جایگزین فعالیتهای آموزشی سنتی باشد و به سبب تعامل با دانشآموزان منجر به تقویت خلاقیت گردد. بعلاوه، شواهد پژوهش نشان میدهد که این ابزارهای تعاملی پتانسیل قابل توجهی در رفع موانع آموزشی مرتبط با محدودیتهای زمانی و دسترسی به منابع آزمایشگاهی در آموزش فیزیک دارا میباشند. | 
| کلیدواژه ها | 
| آموزش فیزیک، ابزارهای تعاملی، کتاب الکترونیکی، هوش مصنوعی، تدریس نوین. | 
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر | 
