تاثیر بازی‌های آموزشی در یادگیری عمقی دروس آزمایشگاهی
کد مقاله : 1157-INNOLABCONF (R1)
نویسندگان
مینا خراسانی *1، محدثه مندعلی2، عرفان پولادوند2، عارفه حاجی محمدی3
1گروه آموزش زیست شناسی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665، تهران، ایران
2کارشناسی آموزش علوم‌تجربی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.
3کارشناسی آموزش علوم‌تجربی، دانشگاه فرهنگیان، اصفهان، ایران.
چکیده مقاله
با گسترش فناوری‌های آموزشی و نیاز به تغییر روش‌های سنتی تدریس، استفاده از بازی‌های آموزشی به‌عنوان ابزاری مؤثر در تسهیل یادگیری عمقی، به‌ویژه در دروس آزمایشگاهی، مورد توجه قرار گرفته است. یادگیری عمقی که فراتر از حفظ صرف است و شامل درک مفاهیم، انتقال دانش و کاربرد آن در موقعیت‌های جدید می‌شود، در محیط‌های آزمایشگاهی به‌دلیل ماهیت عملی و تجربی، به خوبی تحقق می یابد. این پژوهش با رویکرد توصیفی- تحلیلی و مطالعات کتابخانه‌ای، به بررسی تأثیر بازی‌های آموزشی (فیزیکی، دیجیتال و ترکیبی) بر یادگیری عمقی دروس آزمایشگاهی پرداخته است. نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که تلفیق بازی‌های آموزشی با محتوای دروس آزمایشگاهی، از طریق افزایش مشارکت فعال، خلاقیت، همکاری گروهی و مهارت‌های تفکر برتر، موجب ارتقای انگیزه، نگرش مثبت و یادگیری عمیق‌تر، پایدارتر و قابل انتقال مفاهیم علمی می‌شود. این روش نوین، می‌تواند به‌عنوان راهبردی مؤثر در دستیابی به اهداف آموزشی عمقی به کار گرفته شود. مقاله حاضر، ضمن تأکید بر ضرورت بازنگری در روش‌های سنتی تدریس، پیشنهاداتی را برای پژوهشگران، برنامه‌ریزان درسی و معلمان در طراحی و اجرای بازی‌های آموزشی مؤثر در محیط‌های آزمایشگاهی واقعی و مجازی ارائه می‌دهد.
کلیدواژه ها
بازی‌های آموزشی، دروس آزمایشگاهی، فناوری نوین آموزشی، یادگیری عمقی.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر