شناسایی مسیرها و راهکارهای توانمندسازی معلمان برای خلق و اجرای تجربه‌های نوآورانه در کارگاه‌های آموزشی: یک مطالعه کیفی
کد مقاله : 1155-INNOLABCONF (R1)
نویسندگان
یوسف ایرانی *
گروه آموزشی علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، پردیس حضرت معصومه (س)، قم، ایران Educational Sciences, Farhangian University, Hazrat Masoumeh Campus, Qom, Iran
چکیده مقاله
توانمندسازی معلمان به‌عنوان رکن اساسی توسعه نظام‌های آموزشی پیشرفته، نقش مهمی در ارتقای خلاقیت، نوآوری و کیفیت آموزش و یادگیری ایفا می‌کند. مطالعه حاضر با روش کیفی و هدف شناسایی مسیرها و راهکارهای توانمندسازی معلمان برای خلق و اجرای تجربه‌های نوآورانه در کارگاه‌های آموزشی انجام شده است. نتایج تحقیق نشان می‌دهد فرآیند توانمندسازی، چندبعدی بوده و شامل توسعه مهارت‌های تخصصی و دیجیتال، به‌روزرسانی دانش حرفه‌ای، بهره‌گیری از فناوری‌های نوین، آموزش‌های مستمر و کاربردی، ایجاد فضای تعامل، همکاری و شبکه‌سازی میان معلمان، تأمین منابع و زیرساخت‌های لازم، و تقویت اعتماد به نفس و انگیزه معلمان است. معلمان توانمند با دسترسی به این بسترها قادرند روش‌های نوین تدریس را طراحی و اجرا کنند که به افزایش اثربخشی آموزش و پاسخگویی بهتر به نیازهای متنوع دانش‌آموزان منجر می‌گردد. این مطالعه اهمیت مشارکت فعال معلمان در تصمیم‌گیری‌ها و دریافت بازخورد مستمر را نیز برجسته ساخته است. در نهایت، توانمندسازی معلمان به‌عنوان کلید تحول پایدار و تحقق عدالت آموزشی، شالوده بهبود و نوآوری در نظام آموزش و پرورش محسوب می‌شود.
کلیدواژه ها
توانمندسازی معلمان، نوآوری آموزشی، آموزش مستمر، فناوری‌های نوین آموزشی، آموزش کارگاهی
وضعیت: پذیرفته شده مشروط برای ارائه به صورت پوستر