| شناسایی مسیرها و راهکارهای توانمندسازی معلمان برای خلق و اجرای تجربههای نوآورانه در کارگاههای آموزشی: یک مطالعه کیفی |
| کد مقاله : 1155-INNOLABCONF (R1) |
| نویسندگان |
|
یوسف ایرانی * گروه آموزشی علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، پردیس حضرت معصومه (س)، قم، ایران
Educational Sciences, Farhangian University, Hazrat Masoumeh Campus, Qom, Iran |
| چکیده مقاله |
| توانمندسازی معلمان بهعنوان رکن اساسی توسعه نظامهای آموزشی پیشرفته، نقش مهمی در ارتقای خلاقیت، نوآوری و کیفیت آموزش و یادگیری ایفا میکند. مطالعه حاضر با روش کیفی و هدف شناسایی مسیرها و راهکارهای توانمندسازی معلمان برای خلق و اجرای تجربههای نوآورانه در کارگاههای آموزشی انجام شده است. نتایج تحقیق نشان میدهد فرآیند توانمندسازی، چندبعدی بوده و شامل توسعه مهارتهای تخصصی و دیجیتال، بهروزرسانی دانش حرفهای، بهرهگیری از فناوریهای نوین، آموزشهای مستمر و کاربردی، ایجاد فضای تعامل، همکاری و شبکهسازی میان معلمان، تأمین منابع و زیرساختهای لازم، و تقویت اعتماد به نفس و انگیزه معلمان است. معلمان توانمند با دسترسی به این بسترها قادرند روشهای نوین تدریس را طراحی و اجرا کنند که به افزایش اثربخشی آموزش و پاسخگویی بهتر به نیازهای متنوع دانشآموزان منجر میگردد. این مطالعه اهمیت مشارکت فعال معلمان در تصمیمگیریها و دریافت بازخورد مستمر را نیز برجسته ساخته است. در نهایت، توانمندسازی معلمان بهعنوان کلید تحول پایدار و تحقق عدالت آموزشی، شالوده بهبود و نوآوری در نظام آموزش و پرورش محسوب میشود. |
| کلیدواژه ها |
| توانمندسازی معلمان، نوآوری آموزشی، آموزش مستمر، فناوریهای نوین آموزشی، آموزش کارگاهی |
| وضعیت: پذیرفته شده مشروط برای ارائه به صورت پوستر |