کاربرد فناوری‌های تعاملی و شبیه‌سازی در تقویت یادگیری عملی و فعالیت‌های خلاقانه در آزمایشگاه علوم
کد مقاله : 1154-INNOLABCONF (R1)
نویسندگان
نرگس جعفری1، عسل خواجه پور زاوه *2، ملیحه سادات محسن پور محمدی3
1دانشجو معلم
2استاد دانشگاه
3دانشجومعلم
چکیده مقاله
با گسترش فناوری‌های تعاملی و شبیه‌سازی، فرصت‌های جدیدی برای تقویت یادگیری عملی در آموزش علوم فراهم شده است. هدف پژوهش حاضر، تحلیل نقش این فناوری‌ها در طراحی فعالیت‌های خلاقانه و مشارکتی در کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌های علوم تجربی است. این پژوهش با روش مرور نظام‌مند و تحلیل موضوعی محتوای ۸۵ منبع علمی منتشرشده بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۵ انجام شد. یافته‌ها نشان می‌دهند که ابزارهایی مانندPhET، Tinkercad،Miro ، Kahoot! و LabXchange با فراهم‌سازی محیط‌های شبیه‌سازی‌شده، امکان طراحی پروژه‌های گروهی و ارائه بازخورد فوری، موجب ارتقای انگیزه، مشارکت، تفکر انتقادی و خلاقیت دانش‌آموزان می‌شوند. همچنین، برخی ابزارهای هوشمند با تکیه بر الگوریتم‌های تحلیل داده و بازخورد خودکار، دقت اجرای آزمایش‌ها و ایمنی محیط‌های کارگاهی را افزایش می‌دهند. مطالعات موردی در محیط‌های آموزشی مختلف نشان داد که این فناوری‌ها، زمانی که در کنار تجربه عملی واقعی به کار گرفته شوند، یادگیری مفهومی و توانایی حل مسئله را تقویت می‌کنند. این پژوهش بر اهمیت توسعه زیرساخت‌های دیجیتال، آموزش حرفه‌ای معلمان و طراحی محتوای بومی‌شده برای بهره‌گیری مؤثر از فناوری‌های تعاملی در آموزش علوم تأکید می‌کند.
کلیدواژه ها
آموزش عملی علوم، فناوری‌های تعاملی، شبیه‌سازی، بازخورد فوری، فعالیت‌های خلاقانه
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر