| طراحی بازیSTEAM و آموزش فعال بومشناسی؛ با تمرکز بر بومسازگان و تنوع زیستی در کتابهای درسی مدارس |
| کد مقاله : 1152-INNOLABCONF (R2) |
| نویسندگان |
|
مینا خراسانی *1، پرویز انصاری راد2، هلیا سادات میلانی تبریز2، زهرا توکلی نژاد2 1گروه آموزش زیست شناسی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665، تهران، ایران 2گروه آموزش علوم تجربی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665، تهران، ایران. |
| چکیده مقاله |
| استفاده از بازیهای آموزشی در فرایند یاددهی و یادگیری فعال مباحث درسی نقش قابل توجهی دارد. مفاهیم علم بومشناسی بهدلیل پیچیدگی، تعامل گسترده بین عوامل زیستی و غیرزیستی و اهمیت کاربردی آن در حفظ محیطزیست، بهویژه برای آموزش مبتنی بر بازی بسیار مناسب هستند. پژوهش حاضر به روش توصیفی- تحلیلی و با هدف طراحی و بررسی تاثیر بازی آموزشیSTEAM (علوم، فناوری، مهندسی، هنر و ریاضیات) در آموزش فعال بومشناسی با تمرکز بر مباحث بومسازگان و تنوع زیستی انجام شده است. در این راستا، درس پانزدهم کتاب علوم تجربی پایه نهم با عنوان "باهم زیستن" و درس ششم کتاب انسان و محیط زیست پایه یازدهم با عنوان "تنوع زیستی، تابلوی زیبای آفرینش" بهعنوان مبنای طراحی بازی آموزشی "قهرمانان طبیعت" انتخاب شدند. سپس، عناصر اصلی بازی شامل صفحه بازی، مهرهها، تاسها و جعبه کارتها (شامل کارتهای چالشی، راهکار، سوال، پاسخ و جایزه) با بهرهگیری از نرمافزارهای هوش مصنوعی Leonardo.Ai، Gemini،ChatGPT وCopilot.Ai طراحی و توسعه یافتند. طراحی هدفمند این بازی با ترکیب علم و هنر و توجه به مباحث درسی مرتبط، امکان تعامل عمیق و تجربه ملموس از بومسازگان و تنوع زیستی را برای بازیکنان فراهم میآورد. علاوهبراین، با تقویت هوش برونفردی از طریق فعالیتهای گروهی و پرورش هوش طبیعتگرا بهواسطه قرار گرفتن دانشآموزان در موقعیتهای مرتبط با محیط طبیعی، به ارتقاء دانش شناختی آنان کمک میکند. این بازی آموزشی نمونهای موفق از تلفیق یادگیری و سرگرمی است که میتواند نگرش مثبت و مسئولیتپذیری نسبت به حفظ محیط زیست و منابع طبیعی را در دانشآموزان تقویت نماید. |
| کلیدواژه ها |
| بازی آموزشی STEAM، بومسازگان، کتب درسی، شیوه نوین آموزش، تنوع زیستی. |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |