طراحی کارگاه‌های هنری خلاق بر مبنای رویکرد پست‌مدرن در آموزش هنر
کد مقاله : 1148-INNOLABCONF (R1)
نویسندگان
اعظم حکیم سلمانی *
اعظم حکیم سلمانی*. عضو هیأت علمی، گروه آموزش هنر، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی: 14665-889، تهران، ایران. ایمیل: a.hakim@cfu.ac.ir
چکیده مقاله
با توجه به چالش‌های روزافزون آموزش هنر در مدارس و ضرورت تربیت اثربخش معلمان هنر، بازنگری در طراحی و اجرای کارگاه‌های هنری امری ضروری است. این مقاله با الهام از بیانیه جان سویفت و جان استیرز، رویکردی پست‌مدرن را برای طراحی کارگاه‌های آموزشی هنر پیشنهاد می‌کند. این رویکرد بر سه اصل بنیادین تفاوت، تکثر و استقلال ذهنی استوار است که فراتر از برنامه‌های درسی سنتی عمل می‌کند.
پژوهش حاضر از روش کیفی بهره گرفته است که شامل تحلیل متن بیانیه سویفت و استیرز و مقایسه تطبیقی نمونه‌های موفق بین‌المللی از کشورهای فنلاند، آمریکا، استرالیا و کانادا در حوزه آموزش هنر می‌شود. یافته‌ها نشان می‌دهند که کارگاه‌های هنری با ماهیت فرایندمحور، چندرسانه‌ای، رویکرد انتقادی و توجه به حساسیت فرهنگی، می‌توانند محیطی پویا برای پرورش خلاقیت، تقویت استقلال فکری و افزایش توانایی نقد هنری در معلمان و دانش‌آموزان فراهم آورند. این مقاله با ارائه یک چارچوب عملی و مفهومی، اصول پست‌مدرن را به فعالیت‌های آموزشی ملموس و نمونه‌های واقعی پیوند داده و امکان تربیت معلمان خلاق، نقاد و توانمند را در محیط‌های آموزشی معاصر به بهترین شکل فراهم می‌سازد.
کلیدواژه ها
آموزش هنر، پست‌مدرن، کارگاه هنر، طراحی آموزشی.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر