| بازآفرینی مفاهیم شیمی پایهی یازدهم از طریق ابزارهای با قابلیت بازیافت: بهکارگیری بازی آموزشی با رویکرد کیفی مصاحبهای | 
| کد مقاله : 1131-INNOLABCONF (R1) | 
| نویسندگان | 
| سمانه  وحید *1، مهدیه  اربابی2 1گروه آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889- 14665 تهران، ایران 2زاهدان خیابان دانشگاه دانشگاه فرهنگیان پردیس رسالت | 
| چکیده مقاله | 
| این پژوهش به بازطراحی فرایند آموزشی برای یادگیری عمیق دانشآموزان پایه یازدهم میپردازد. با ترکیب یادگیری تجربی، طراحی سناریو و بازی آموزشی، معلمان میتوانند تجربیات عملی و جذابی ارائه دهند. مطالعه در مدارس زاهدان و با روش کیفی و تحلیل مضمون انجام شد. دادهها از مصاحبههای نیمهساختاریافته با ۱۵ دانشآموز از رشته علوم تجربی، ۱۵ دانشآموز از رشته ریاضی و یک معلم شیمی از هر گروه (در مجموع دو معلم) گردآوری گردید. یافتهها نشان میدهند که این مدل آموزشی موجب افزایش انگیزه دانشآموزان و تقویت مهارتهای علمی میشود. طراحی سناریوها تفکر انتقادی را تقویت کرده و بازی آموزشی فضای یادگیری را شاداب و تعاملی میسازد. در کنار این مزایا، محدودیت زمانی و کمبود مهارت طراحی سناریو در برخی معلمان بهعنوان چالش شناسایی شد که نیازمند برنامههای پشتیبانی و بازآموزی است، تحلیل دادهها بر اساس چارچوب نظری سازندهگرایی، چرخه یادگیری تجربی کلب، یادگیری مبتنی بر بازی و آموزش سناریو محور انجام شد و نشان داد که این مدل میتواند الگویی بومیسازیشده و قابل تعمیم برای شرایط کممنابع باشد. پژوهش پیشنهادهایی برای طراحی بستههای آموزشی کمهزینه، برگزاری کارگاههای توسعه مهارت برای معلمان و اجرای فعالیتهای مرحلهای متناسب با محدودیتهای مدارس ارائه میدهد. نتایج حاصل میتواند در بهبود کیفیت آموزش علوم پایه و ایجاد پیوستگی میان دانش علمی و زندگی واقعی دانشآموزان نقش مؤثری داشته باشد. | 
| کلیدواژه ها | 
| آموزش شیمی، آموزش سناریو محور، یادگیری تجربی، یادگیری مبتنی بر بازی. | 
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر | 
