بازآفرینی مفاهیم شیمی پایه‌ی یازدهم از طریق ابزارهای با قابلیت بازیافت: به‌کارگیری بازی ‌آموزشی با رویکرد کیفی مصاحبه‌ای
کد مقاله : 1131-INNOLABCONF (R1)
نویسندگان
سمانه وحید *1، مهدیه اربابی2
1گروه آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889- 14665 تهران، ایران
2زاهدان خیابان دانشگاه دانشگاه فرهنگیان پردیس رسالت
چکیده مقاله
این پژوهش به بازطراحی فرایند آموزشی برای یادگیری عمیق دانش‌آموزان پایه یازدهم می‌پردازد. با ترکیب یادگیری تجربی، طراحی سناریو و بازی آموزشی، معلمان می‌توانند تجربیات عملی و جذابی ارائه دهند. مطالعه در مدارس زاهدان و با روش کیفی و تحلیل مضمون انجام شد. داده‌ها از مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته با ۱۵ دانش‌آموز از رشته علوم تجربی، ۱۵ دانش‌آموز از رشته ریاضی و یک معلم شیمی از هر گروه (در مجموع دو معلم) گردآوری گردید. یافته‌ها نشان می‌دهند که این مدل آموزشی موجب افزایش انگیزه دانش‌آموزان و تقویت مهارت‌های علمی می‌شود. طراحی سناریوها تفکر انتقادی را تقویت کرده و بازی آموزشی فضای یادگیری را شاداب و تعاملی می‌سازد. در کنار این مزایا، محدودیت زمانی و کمبود مهارت طراحی سناریو در برخی معلمان به‌عنوان چالش شناسایی شد که نیازمند برنامه‌های پشتیبانی و بازآموزی است، تحلیل داده‌ها بر اساس چارچوب نظری سازنده‌گرایی، چرخه یادگیری تجربی کلب، یادگیری مبتنی بر بازی و آموزش سناریو محور انجام شد و نشان داد که این مدل می‌تواند الگویی بومی‌سازی‌شده و قابل تعمیم برای شرایط کم‌منابع باشد. پژوهش پیشنهادهایی برای طراحی بسته‌های آموزشی کم‌هزینه، برگزاری کارگاه‌های توسعه مهارت برای معلمان و اجرای فعالیت‌های مرحله‌ای متناسب با محدودیت‌های مدارس ارائه می‌دهد. نتایج حاصل می‌تواند در بهبود کیفیت آموزش علوم پایه و ایجاد پیوستگی میان دانش علمی و زندگی واقعی دانش‌آموزان نقش مؤثری داشته باشد.
کلیدواژه ها
آموزش شیمی، آموزش سناریو محور، یادگیری تجربی، یادگیری مبتنی بر بازی.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر