| طراحی آزمایشگاه مجازی آموزشی مبتنی بر واقعیت افزوده با تاکید بر بومی سازی | 
| کد مقاله : 1129-INNOLABCONF (R1) | 
| نویسندگان | 
| سمانه  وحید *1، تینا  جهانتیغ2 1گروه آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889- 14665 تهران، ایران 2زاهدان خیابان دانشگاه دانشگاه فرهنگیان پردیس رسالت | 
| چکیده مقاله | 
| آموزش عملی از ارکان مهم یاددهی–یادگیری است که در مدارس به دلیل کمبود منابع و زیرساختها با چالشهایی روبهروست. این پژوهش با هدف ارائه چارچوبی برای لابراتوارهای آموزشی مجازی تدوین شد تا آموزش عملی را در بستر فناوریهای نوین و با رویکردی بومی بازتعریف کرده و جایگزینی برای روشهای سنتی باشد. مطالعه به روش تحلیلی–توصیفی و طراحی مفهومی انجام گرفت؛ نیازهای آموزشی، فرهنگی و اقلیمی تحلیل و با نظریههای یادگیری و ابزارهای فناورانه تلفیق شد. برای امکانسنجی، یک مطالعه نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون–پسآزمون و گروه کنترل بر ۵۰ دانشآموزان پایه نهم در زاهدان اجرا گردید. در گروه آزمایش، مفهوم «ساختار اتم» با اپلیکیشن واقعیت افزوده آموزش داده شد و گروه کنترل روش سنتی دریافت کرد. نتایج آزمون t مستقل نشان داد میانگین نمرات گروه آزمایش از 5/9 به 5/16 افزایش یافت که از نظر آماری معنادار بود. این یافته اثربخشی محیطهای مجازی در ارتقای یادگیری تجربی را تأیید میکند. چارچوب پیشنهادی میتواند موجب افزایش دسترسی، کاهش هزینهها و توسعه آموزش خلاق و عادلانه شود؛ هرچند آموزش معلمان و محدودیت تجهیزات از چالشهای اجرای آن است. | 
| کلیدواژه ها | 
| آموزش عملی، بومیسازی محتوا، توانمندسازی معلمان، لابراتوار مجازی آموزشی، واقعیت افزوده. | 
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی | 
