بازآفرینی تجربه عملی برای مشارکت نابینایان در محیط‌های آزمایشگاهی و کارگاهی
کد مقاله : 1126-INNOLABCONF (R1)
نویسندگان
زینب نصیری *1، سیده‌سمیه جلیل‌آبکنار2
1دانشجو کارشناسی دانشگاه فرهنگیان اصفهان
2گروه آموزش روانشناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان صندوق پستی 889-14665 تهران، ایران
چکیده مقاله
درس آزمایشگاه یکی از اجزای مهم آموزش علمی است که باید برای دانش‌آموزان دارای آسیب بینایی به‌گونه‌ای طراحی شود که امکان مشارکت فعال و یادگیری مؤثر را برای آنان فراهم سازد. مقاله حاضر با هدف بازآفرینی تجربه عملی برای مشارکت نابینایان در محیط‌های آزمایشگاهی و کارگاهی انجام شد. این پژوهش از نوع توصیفی و مروری است. از مقاله‌های موجود در پایگاه‌های علمی جهت گردآوری اطلاعات درباره محتوای آموزشی متناسب با تفاوت‌های فردی دانش‌آموزان آسیب بینایی، دروس آزمایشگاهی برای نابینایان، تجربه عملی برای نابینایان استفاده شد. نتایج این مطالعه نشان داد که استفاده از ابزارهای آموزشی مناسب نقش مهمی در ارتقای دسترسی دانش‌آموزان نابینا به محتوای آزمایشگاهی ایفا می‌کند. استفاده از فناوری‌هایی نظیر صفحه نمایش بریل الکترونیکی، نرم‌افزار‌های صفحه‌خوان، دستگاه‌های بزرگ‌نمایی دیجیتال و تکنولوژی‌های لمسی و صوتی از جمله ابزارهایی هستند که در آموزش دروس آزمایشگاهی به دانش‌آموزان با آسیب بینایی موثر هستند. این ابزارها موجب افزایش درک مفاهیم علمی، تقویت مهارت‌های عملی و مشارکت فعال‌تر دانش‌آموزان در فرآیند یادگیری می‌شوند. بنابراین فراهم‌سازی تجهیزات تخصصی، گامی مؤثر در جهت تحقق آموزش فراگیر و عدالت آموزشی در محیط‌های علمی است.
کلیدواژه ها
تجربه عملی، دانش‌آموزان نابینا، فعالیت‌های کارگاهی و آزمایشگاهی.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر