| از مشاهده تا خلاقیت: نقش محیط آزمایشگاهی در ارتقا کیفیت یادگیری علوم پایه |
| کد مقاله : 1117-INNOLABCONF (R1) |
| نویسندگان |
|
نرجس شهرآئینی * دبیر |
| چکیده مقاله |
| خلاقیت و نوآوری محرک اصلی توسعه برای هر جامعه است. آزمایشگاه مدرسه به عنوان واحد عملیاتی نظام آموزشی، با پرورش تفکر خلاق، تربیت افرادی کاوشگر، آفریننده، نوآور و مولد، نقش مهمی در شکوفایی خلاقیت دانش آموزان دارد. این مقاله نشان میدهد که وقتی دانشآموزان در کلاسهای خود آزمایش انجام میدهند، درک بیشتری از مفاهیم علمی مرتبط دارند و در نتیجه، بهتر میتوانند علوم را یاد بگیرند. آزمایشهای آزمایشگاهی به دانشآموزان این فرصت را میدهند که مهارتهای گفتمانی خود را افزایش دهند، با همسالان خود به صورت مشارکتی کار کنند و مفاهیم علمی را به سناریوهای زندگی واقعی مرتبط سازند. علاوه بر این، آزمایشهای آزمایشگاهی یادگیرنده محور هستند و ابزاری هستند که معلمان علوم میتوانند از آنها استفاده کنند و در نتیجه دانشآموزانشان درک بیشتری از مفاهیم انتزاعی علوم داشته باشند. تحقیق در مورد کاربرد مطالعات درسی در موضوعات مختلف برای بهبود نگرش علمی دانشآموزان در مورد پدیده های علمی از طریق آزمایشهای آزمایشگاهی یادگیری مبتنی بر علم، تکنیکها و ابزارهای جمعآوری دادهها در این مطالعه از طریق مشاهده و مستندسازی است. دانشآموزان به صورت تیمهای ۳ تا ۴ نفره تقسیم شده و هر تیم در مورد یک پدیده علمی مرتبط با مشاهده های خود در دروس یا در محیط اطراف پژوهش و آزمایش انجام میدهد. بر اساس نتایج این مطالعه، مشخص شد که کاربرد مطالعه درسی از طریق آزمایشهای آزمایشگاهی یادگیری مبتنی بر علم برای بهبود برخی از شاخصهای نگرش علمی دانشآموزان مانند «نگرش پرسیدن چیزهای جدیدی که هنگام مطالعه علوم نمیدانستند» بسیار مؤثر است. |
| کلیدواژه ها |
| آزمایشگاه، انجام آزمایش، پیشرفت تحصیلی، خلاقیت، تجربه های آموزشی |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |