(تأثیر پژوهشسراهای دانش‌آموزی در تقویت مهارت‌های عملی از طریق فعالیت‌های آزمایشگاهی و کارگاهی)
کد مقاله : 1102-INNOLABCONF
نویسندگان
سجاد امینیان نژاد *، سیف الله مرسولی شهرکی، محمود برومند گرو
کارمند رسمی آموزش و پرورش
چکیده مقاله
پژوهشسراهای دانش‌آموزی به‌عنوان مراکز تخصصی آموزش و پرورش، نقشی کلیدی در تقویت مهارت‌های عملی دانش‌آموزان از طریق فعالیت‌های آزمایشگاهی و کارگاهی دارند. این مطالعه با روش پیمایشی و ابزار پرسشنامه، تأثیر این مراکز را در پرورش مهارت‌های علمی و فنی بررسی کرده است. جامعه آماری شامل ۲۰۰ دانش‌آموز و ۵۰ مربی از پژوهشسراهای پنج شهرستان خراسان رضوی بود. داده‌ها با استفاده از تحلیل‌های آماری (توصیفی و استنباطی) تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که ۷۸% دانش‌آموزان معتقدند فعالیت‌های آزمایشگاهی انگیزه یادگیری را افزایش می‌دهد و ۶۵% مربیان بر تأثیر کارگاه‌ها در توسعه مهارت‌های فنی تأکید دارند. موانعی مانند کمبود تجهیزات (۶۰%) و آموزش ناکافی مربیان (۴۵%) شناسایی شد. پیشنهادهایی مانند افزایش بودجه و همکاری با دانشگاه‌ها ارائه شده است. این پژوهش بر ضرورت تقویت پژوهشسراها در نظام آموزشی تأکید دارد. جهت تحقق این اهدا ف؛ نیاز است پژوهش سراها با حمایت مسئولان و هیات امنا، اولویت های پژوهشی موردنیاز جامعه را شناسایی نمایند و با دانش آموزان در این روند، همکاری پژوهشی را آغاز نمایند.
کلیدواژه ها
پژوهشسراهای دانش‌آموزی، فعالیت‌های آزمایشگاهی، فعالیت‌های کارگاهی، مهارت‌های عملی، پرسشنامه، آموزش عملی، جشنواره خوارزمی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی