نقش نرم‌افزارهای آزمایشگاه مجازی در یادگیری شیمی: مطالعه موردی نرم‌افزارهای مدل اتمی بور، Chemical_Predictor و WAVE
کد مقاله : 1099-INNOLABCONF (R1)
نویسندگان
مهرانگیز فتحی نیا *1، عباس خاک‌پور خانقاه2، عرفان سعادتمند سوها3
1عضو هیات علمی
21 گروه آموزش شیمی، دانشجوی کارشناسی آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان، تبریز، ایران.
3گروه آموزش شیمی، دانشجوی کارشناسی آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان، تبریز، ایران.
چکیده مقاله
آموزش شیمی به دلیل ماهیت انتزاعی مفاهیم پایه، همواره با چالش‌هایی در فهم و تجسم ذهنی برای فراگیران همراه بوده است. با توجه به اینکه روش‌های سنتی دیگر پاسخگوی نیازهای آموزشی نیستند، استفاده از روش‌های نوین تدریس مبتنی بر فناوری اطلاعات ضروری به نظر می‌رسد. در همین راستا، این پژوهش با هدف معرفی و بررسی تأثیر نرم‌افزارهای شبیه‌سازی رایانه‌ای در بهبود فرایند آموزش شیمی انجام شد. در این مطالعه کاربردی، سه نرم‌افزار شبیه‌سازی آزمایشگاه مجازی به نام‌های مدل اتمی بور، Chemical_Predictor 3.0 و WAVE.1.82 برای سه مفهوم انتزاعی کوانتوم، واکنش‌های اکسایش-کاهش و اسمز معکوس مورد ارزیابی قرار گرفتند. روش پژوهش به این صورت بود که پس از انتخاب نرم‌افزارها و موضوعات مرتبط از کتاب‌های درسی شیمی، شبیه‌سازی‌های لازم انجام و تصاویر مربوطه تهیه گردید. یافته‌ها نشان داد که این نرم‌افزارها ابزارهای موثری برای تجسم مفاهیم و شبیه‌سازی مفاهیم انتزاعی خارج از آزمایشگاه‌ها هستند. در نهایت، بحث و نتیجه‌گیری پژوهش حاکی از آن است که با وجود معایبی مانند گرافیک پایین و زبان انگلیسی، این نرم‌افزارها می‌توانند جایگزینی مناسب و کم‌هزینه برای آزمایش‌های دشوار یا پرخطر باشند و به درک عمیق‌تر و بهتر مفاهیم شیمیایی کمک شایانی کنند. بنابراین، استفاده از فناوری‌های اطلاعاتی در آموزش شیمی ضروری به نظر می‌رسد.
کلیدواژه ها
آموزش شیمی، آزمایشگاه مجازی شیمی، نرم افزار آموزشی، شبیه‌سازی آزمایشگاه.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر