| ارزیابی اثربخشی آموزش معکوس در اجرای واحد درسی آزمایشگاه جانورشناسی مهرهداران | 
| کد مقاله : 1089-INNOLABCONF (R1) | 
| نویسندگان | 
| سمیه  غلام زاده *1، غزاله  یحیائی2 1دانشگاه فرهنگیان 2دانشگاه فرهنگیان، گروه آموزش زیست شناسی، تهران، ایران | 
| چکیده مقاله | 
| با توجه به چالشهایی نظیر کمبود وقت و عدم مهارت و تجربه دانشجویان در دروس آزمایشگاهی بهویژه تشریح جانوران و اندامهای آنها، پژوهش حاضر با هدف ارزیابی اثربخشی روش آموزش معکوس در بهبود فرآیند یادگیری درس آزمایشگاه جانورشناسی مهرهداران انجام شد. این مطالعه که از نظر هدف، کاربردی و از نظر اجرا توصیفی-پیمایشی است، بر روی نمونهای در دسترس شامل ۳۰ دانشجوی دختر رشته آموزش زیستشناسی دانشگاه فرهنگیان نیمسال دوم 1404- 1403 صورت گرفت. در این پژوهش، محتوای آموزشی هر جلسه (شامل ویدئو و جزوات)، یک روز قبل در اختیار دانشجویان قرار گرفت و زمان آزمایشگاه به تشریح عملی توسط دانشجویان در گروههای کوچک و نقش تسهیلگری و نظارت استاد مربوطه، اختصاص یافت. در پایان نیمسال، دیدگاه دانشجویان راجع به آموزش معکوس این واحد درسی از طریق یک پرسشنامه محققساخته ۱۰ گویهای با مقیاس 5 درجهای لیکرت سنجیده شد. تحلیل دادهها نگرش مثبت و یکپارچه دانشجویان را آشکار ساخت؛ به طوری که هیچ شرکتکنندهای گزینههای «کم» یا «خیلی کم» را برای هیچیک از گویهها انتخاب نکرد. یافتهها نشان داد که این رویکرد به درک بهتر مفاهیم تشریح (% 96/7)، آمادگی کامل پیش از کلاس (۱۰۰٪) و برقراری ارتباط مؤثر میان تئوری و عمل (% 93/4) کمک کرده است. علاوه بر این، روش آموزش معکوس توانست مشارکت در فعالیتهای گروهی (۸۰٪) و حس مسئولیتپذیری فردی در فرآیند یادگیری (۹۰٪) را تقویت کند. اجماع کامل دانشجویان (۱۰۰٪) در پیشنهاد این روش برای دروس مشابه، استفاده از این الگو را در بهینهسازی زمان کلاس و تعمیق یادگیری فعال در محیط آزمایشگاه تأیید میکند. | 
| کلیدواژه ها | 
| آزمایشگاه جانورشناسی، آموزش معکوس، روش نوین، یادگیری فعال | 
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر | 
