هوش مصنوعی و فناوری‌های نوین: چارچوبی برای طراحی و اجرای فعالیت‌های خلاقانه در محیط‌های آزمایشگاهی
کد مقاله : 1077-INNOLABCONF (R1)
نویسندگان
علی مهدوی خواه *
فارغ التحصیل دکتری تخصصی برنامه ریزی درسی دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.
چکیده مقاله
این پژوهش با هدف ارائه چارچوبی برای طراحی و اجرای فعالیت‌های خلاقانه در محیط‌های آزمایشگاهی با بهره‌گیری از هوش مصنوعی و فناوری‌های نوین، به روش مروری نظام‌مند انجام شد. با تحلیل ۴۵ منبع معتبر بین‌المللی، یافته‌ها نشان داد که ابزارهایی مانند هوش مصنوعی مولد، واقعیت مجازی و واقعیت ترکیبی، از طریق ایجاد محیط‌های تعاملی و غوطه‌ور، طراحی مشارکتی، تولید محتوای نوآورانه و اجرای آزمایش‌های مجازی را تسهیل می‌کنند. این فناوری‌ها به‌طور معناداری خلاقیت، بهره‌وری و پایداری را تقویت می‌نمایند. با این حال، چالش‌های مهمی از قبیل مسائل اخلاقی (مانند مالکیت معنوی)، شکاف مهارتی و تأثیر بر مشاغل خلاق شناسایی شد. پژوهش حاضر چارچوبی را برای ادغام مسئولانه این فناوری‌ها پیشنهاد می‌دهد که بر سه رکن اصلی آموزش ترکیبی انسان و ماشین، توسعه مهارت‌های آینده و سیاست‌گذاری اخلاقی تأکید دارد. این چارچوب با هدف کاهش شکاف بین نظریه و عمل، راهکارهای عملی برای پیاده‌سازی مؤثر در محیط‌های آموزشی و صنعتی ارائه می‌کند. یافته‌ها نهایتاً بر ضرورت آماده‌سازی فرهنگی و هماهنگی نهادی برای موفقیت در پذیرش و بهره‌برداری از این فناوری‌ها تأکید می‌ورزند.
کلیدواژه ها
هوش مصنوعی، فناوری‌های نوین، فعالیت‌های خلاقانه، آزمایشگاه‌های مجازی، تولید محتوا.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر