طراحی روشی خلّاقانه در اجرای کارگاه قصّه‌گویی و نمایش خلّاق در رشتة آموزش ابتدایی در دانشگاه فرهنگیان با رویکرد تعاملی
کد مقاله : 1070-INNOLABCONF (R1)
نویسندگان
سیدمجید مقیمی *، سهیل یاری گلدره، مهدی طاهری اصل
گروه آموزش زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665 تهران، ایران.
چکیده مقاله
کارگاه قصّه‌گویی و نمایش خلاق، در سرفصل دروس رشتة آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان قرار دارد و به‌صورت اختیاری ارائه می‌شود. در این مقاله، روشی خلّاقانه با تأکید بر مشارکت فعّال تمامی دانشجویان در فرایند اجرای کارگاه معرفی گردیده است. اجرای این کارگاه به گونه‌ای طراحی شده بود که همة دانشجویان ضمن قصّه‌گویی، به نقد و تحلیل قصّه‌های همکلاسی‌های خود نیز می‌پرداختند. در ابتدا، مبانی قصّه و قصّه‌گویی و نقش آن در انتقال مفاهیم آموزشی در چند جلسه تبیین شد و سپس با مشارکت دانشجویان، جدولی متشکل از مؤلّفه‌هایی برای قصّه‌گویی مؤثّر و موفّق طراحی گردید که ملاک نقد و ارزیابی قصّه‌گویی قرار گیرد. این کارگاه با برنامه‌ریزی دقیق، شامل دو بار قصّه‌گویی و دو بار نقد قصّه‌گویی توسط هر کدام از دانشجویان اجرا شد. نمرۀ نهایی دانشجویان، ترکیبی از امتیازات کسب‌شده در ارزیابی کتبی از توضیحات مبانی و کلّیّات قصّه‌گویی و همچنین کار عملی دانشجویان در دو حوزۀ قصّه‌گویی و نقد بود. نتایج اجرای این کارگاه که در چهار گروه کلاسی در بین ورودی‌های 1400 رشتۀ آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان قم انجام شد، نشان داد که دانشجویان با رضایت بالا این روش تعاملی و جذّاب را پذیرفتند. میانگین نمره ارزشیابی دانشجویان به نحوة اجرای کارگاه در میان کلّ دانشجویان 18.82 از 20 و در بین دانشجویان ممتاز ترم 19.52 از 20 بود که بیانگر رضایت قابل‌ِتوجه آنان است. این یافته‌ها اهمّیّت استفاده از روش‌های خلّاقانه و تعاملی در آموزش دانشجومعلمان را برجسته می‌سازد.
کلیدواژه ها
قصّه‌گویی، نقد، خلّاقیت، آموزش ابتدایی، دانشجومعلم.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر