تحلیل نقش پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی در ترویج فعالیت‌های آزمایشگاهی و هم‌افزایی میان این دو زیرساخت پژوهشی
کد مقاله : 1066-INNOLABCONF
نویسندگان
حسن مدرس زاده *
استادیار و عضو هیات علمی، گروه آموزش زیست شناسی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 888 -56441 تهران، ایران
چکیده مقاله
در نظام آموزشی، تحقق یادگیری عمیق و پایدار مستلزم پیوند مؤثر میان دانش نظری و تجربه عملی است. پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی به‌عنوان یکی از ظرفیت‌های مهم آموزشی کشور، نقش بسزایی در ترویج فرهنگ پژوهش، ارتقاء کیفیت یادگیری و تقویت مهارت‌های علمی و عملی دانش‌آموزان ایفا می‌کنند. این مراکز با هدف پرورش تفکر علمی و توسعه توانمندی‌های پژوهشی، مکمل آموزش‌های نظری در مدارس بوده و زمینه‌ساز شکل‌گیری نگرش خلاق و کاوشگر در نسل آینده هستند. از سوی دیگر، آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های مدارس محیطی برای یادگیری تجربی و تعمیق مفاهیم درسی فراهم می‌سازند. بنابراین، ایجاد تعامل ساختاری و هدفمند میان پژوهش‌سراها و زیرساخت‌های آزمایشگاهی مدارس، می‌تواند به گسترش فعالیت‌های علمی-عملی، ارتقای یادگیری مبتنی بر کاوش، افزایش انگیزش تحصیلی و تربیت نیروی انسانی پژوهشگر منجر شود. این پژوهش با رویکرد توصیفی–تحلیلی و بر اساس مطالعات کتابخانه‌ای، تحلیل محتوای «سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش» و مرور مقالات علمی مرتبط با پژوهش‌سراها و نقش آن‌ها در یادگیری انجام شد. یافته‌ها نشان می‌دهد که، در بسیاری از مدارس، کمبود یا نبود تجهیزات آزمایشگاهی و کارگاهی پیشرفته، ضرورت بهره‌گیری نظام‌مند از ظرفیت پژوهش‌سراها را دوچندان کرده است. در این راستا، پیشنهاد می‌شود سندی جامع و الزام‌آور برای تبیین چارچوب همکاری بین مدارس و پژوهش‌سراها تدوین گردد تا ضمن تحقق عدالت آموزشی، روحیه پژوهش و کاوشگری در جهت ترویج فعالیت های آزمایشگاهی و کارگاهی و فعالیت‌های علمی-عملی در دانش‌آموزان به‌طور پایدار تقویت شود.
کلیدواژه ها
پژوهش‌سرای دانش‌آموزی، تعامل آموزشی، فعالیت آزمایشگاهی، یادگیری
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر