طراحی فعالیت‌های‌ آزمایشگاهی نوظهور و بومی جهت آموزش مفاهیم دشوار درس شیمی: رویکردی برای تقویت ‌خلاقیت، یادگیری فعال و ‌آموزش‌ تجربی
کد مقاله : 1060-INNOLABCONF (R1)
نویسندگان
مهرانگیز فتحی نیا *1، هستی قپانوری2
1عضو هیات علمی
2دانشجومعلم کارشناسی شیمی
چکیده مقاله
در دهه‌های‌ اخیر، آموزش‌شیمی در مدارس با چالش‌هایی نظیر مفاهیم انتزاعی، آموزش نظری و کاهش علاقه‌مندی دانش‌آموزان مواجه ‌شده ‌است. این مقاله با هدف ارتقاء‌یادگیری ‌فعال، خلاقیت و درک ‌مفهومی، مجموعه‌ای از فعالیت‌های ‌آزمایشگاهی ‌ساده، کم‌هزینه و بومی طراحی‌کرده ‌است ‌که اجرای‌آن‌ها با مشارکت ‌مستقیم دانش‌آموزان انجام‌پذی است. هر فعالیت شامل طراحی‌علمی، بهره‌گیری از مواد ‌طبیعی‌ یا‌ بازیافتی، به همراه تلفیق علم با زندگی‌ واقعی است (رویکرد ساختن گرایی). یافته‌ها نشان می‌دهند که این ‌روش موجب ‌افزایش ‌مشارکت، انگیزش، توان‌ طراحی، و درک ‌عمیق‌تر مفاهیم ‌علمی‌ شده ‌است. علاوه ‌بر ‌این، تحلیل بازخوردهای دانش‌آموزان و نتایج ‌کیفی نشان ‌داد که پروژه‌های ‌بومی،‌ به‌ویژه ‌در‌ مناطق ‌کم‌برخوردار، تأثیر‌بسزایی‌ در کاهش‌ شکاف عملکرد ‌آموزشی دارد. این مقاله الگویی‌ عملی و قابل ‌توسعه برای‌ آموزش‌ خلاقانه و بومی‌سازی ‌شده شیمی در سطح‌ متوسطه ‌دوم ارائه می‌دهد.این مطالعه، اثربخشی آموزش علوم محلی‌شده و حساس به منابع را در کشورهای در حال توسعه برجسته می‌کند. معلمان با ادغام مواد کم‌هزینه، دانش بومی و آگاهی زیست‌محیطی، می‌توانند یادگیری عمیق و تعامل معنادار را حتی در کلاس‌های درس با کمبود منابع تقویت کنند. این تحقیق همچنین پیامدهای عملی برای مربیان علوم و سیاست‌گذاران علاقه‌مند به ترویج آموزش STEM از طریق شیوه‌های پایدار و پاسخگو به فرهنگ ارائه می‌دهد.
کلیدواژه ها
یادگیری فعال، فعالیت بومی، آموزش تجربی، شبیه‌سازی مجازی، مواد بازیافتی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر