| ایدهپردازی و طراحی فعالیتهای آزمایشگاهی خلاقانه برای درک بهتر مفاهیم نظری و بصری درس اول ریاضی (روزهای هفته) در کودکان کمتوان ذهنی پایه دوم: مطالعه موردی مدرسه پارسا، سنندج | 
| کد مقاله : 1059-INNOLABCONF (R1) | 
| نویسندگان | 
| رضا  دیبائی *1، فرشته  دیبائی2، گلاله  دیبائی3، رویا  جلیلیان4 1دانشجوی دانشگاه فرهنگیان استان کردستان 2کارشناسی ارشد زبان و ادبیات عربی، دانشکده زبان و ادبیات، دانشگاه زاهدان، سیستان و بلوچستان، ایران 3کارشناسی روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه پیامنور، سقز، ایران 4کارشناسی مشاوره، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، استان کردستان،ایران | 
| چکیده مقاله | 
| یادگیری مفاهیم نظری و بصری در کودکان کمتوان ذهنی، بهویژه در درس ریاضی، نیازمند بهرهگیری از روشهای خلاقانه و متناسب با تواناییهای شناختی آنان است. از آنجا که این گروه از دانشآموزان درک انتزاعی ضعیفتری دارند، استفاده از فعالیتهای عملی آزمایشگاهی و کارگاهی میتواند زمینهی فهم بهتر مفاهیم را برای آنان فراهم آورد. یکی از چالشهای اصلی در پایه دوم ابتدایی برای کودکان کمتوان ذهنی، آموزش درس اول ریاضی با محوریت «روزهای هفته» است که نیازمند روشهای متنوع، عینی و جذاب برای تقویت یادگیری میباشد. هدف این پژوهش، ایدهپردازی و طراحی فعالیتهای آزمایشگاهی خلاقانه به منظور ارتقای درک مفاهیم نظری و بصری «روزهای هفته» در دانشآموزان کمتوان ذهنی پایه دوم مدرسه پارسا در شهر سنندج است. در این راستا، با بهرهگیری از رویکرد سازهگرایی و یادگیری تجربی، مجموعهای از فعالیتهای کارگاهی و آزمایشگاهی متناسب با نیازهای شناختی و آموزشی این گروه طراحی شد. روش تحقیق، کیفی و مبتنی بر مطالعه موردی است که از طریق مشاهده، مصاحبه با معلمان و تحلیل اسناد آموزشی انجام گرفت. همچنین در فرآیند ایدهپردازی، بر خلاقیت، بازیمحوری و استفاده از ابزارهای ساده و ملموس برای تقویت حافظه بصری و درک مفهومی تأکید شده است. نتایج اولیه پژوهش نشان داد که بهکارگیری فعالیتهای خلاقانه آزمایشگاهی (چرخ روزهای هفته، لیوانهای رنگی، و گردنبند مهرهای) موجب افزایش مشارکت فعال، ارتقای حافظه دیداری و بهبود درک توالی روزهای هفته در کودکان کمتوان ذهنی شده است. این رویکرد توانست آموزش انتزاعی را به تجربهای ملموس، جذاب و پایدار تبدیل کند. | 
| کلیدواژه ها | 
| کودکان کمتوان ذهنی، ریاضی پایه دوم، روزهای هفته، فعالیت آزمایشگاهی، آموزش خلاقانه. | 
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر | 
