طراحی فعالیت‌های خلاقانه در آموزش ریاضی برای درک عمیق‌تر مفاهیم: با تأکید بر نقش خلاقیت در فرآیند یادگیری
کد مقاله : 1048-INNOLABCONF
نویسندگان
فهیمه کلاهدوز *
چکیده مقاله
در دنیای امروز که با سرعت فزاینده تغییرات و مسائل پیش‌بینی‌نشده مواجه هستیم، توانایی افراد برای ایده‌پردازی و ارائه راه‌حل‌های خلاقانه به یک ضرورت تبدیل شده است. در این میان، نظام آموزشی نقشی حیاتی در پرورش تفکر خلاق ایفا می‌کند، چرا که عقلانیت تکنیکی به تنهایی پاسخگوی تمام مسائل پیچیده انسانی نیست. این مقاله با تکیه بر یافته‌های ادبیات پژوهشی، به بررسی اهمیت پرورش خلاقیت در محیط‌های آموزشی و به‌ویژه نقش طراحی فعالیت‌های خلاقانه در آموزش ریاضی برای درک بهتر مفاهیم می‌پردازد. خلاقیت به عنوان قابلیتی که در همه انسان‌ها قابل توسعه است، دیگر یک ویژگی ذاتی محدود به افراد خاص نیست. با توجه به این امر، این مقاله به بررسی تعاریف مختلف خلاقیت، نقش حیاتی محیط و معلم در پرورش آن، و چگونگی پیوند خلاقیت با درک مفاهیم نظری و تجربی در حوزه ریاضیات می‌پردازد. سپس با افزودن به دانش موجود، به تأثیر استفاده از فناوری‌های جدید و رویکردهای نوین در طراحی فعالیت‌های خلاقانه در آموزش ریاضی می‌پردازد. در نهایت، با تاکید بر این موضوع که خلاقیت یک فرآیند اجتماعی و پویا است، به این نتیجه می‌رسد که طراحی هدفمند فعالیت‌های خلاقانه، به‌ویژه در محیط‌هایی مانند کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌های ریاضی، نه تنها به تقویت تفکر خلاق کمک می‌کند، بلکه منجر به درک عمیق‌تر و پایدارتر مفاهیم درسی می‌شود و دانش‌آموزان را برای مواجهه با چالش‌های آینده آماده می‌سازد.
کلیدواژه ها
خلاقیت، تفکر خلاق، آموزش ریاضی، فعالیت‌های خلاقانه، درک مفهومی، آزمایشگاه‌ها، کارگاه‌ها.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر