مروری بر نقش آزمایشگاه‌های مجازی در ارتقاء کیفیت یادگیری زیست‌شناسی و شیمی در محیط‌های آموزشی مدرن
کد مقاله : 1047-INNOLABCONF (R1)
نویسندگان
شبنم عباسی *1، سعیده کمالی نهاد2
1گروه آموزش زیست شناسی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665، تهران، ایران
2گروه آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665، تهران، ایران
چکیده مقاله
با پیشرفت فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات و فناوری‌های نوین، آموزش علوم تجربی به ویژه در زمینه زیست‌شناسی و شیمی دستخوش تغییرات چشمگیری شده است. در این حوزه، آزمایشگاه‌های مجازی به عنوان ابزار نوین و مؤثری مطرح شده‌اند که امکان انجام آزمایش‌ها و شبیه‌سازی‌های علمی را بدون نیاز به حضور فیزیکی در آزمایشگاه فراهم می‌نمایند. این فناوری‌ها دسترسی انعطاف‌پذیر، ایمن و مقرون‌به‌صرفه به آزمایش‌های علمی را میسر ساخته و با تأکید بر یادگیری فعال، توسعه مهارت‌های علمی و افزایش انگیزه دانش‌آموزان و دانشجویان، به عنوان مکملی کاربردی برای آزمایشگاه‌های حضوری محسوب می‌شوند. این مطالعه به روش مروری انجام شده است. نتایج حاصل از پژوهش‌های دهه اخیر نشان می‌دهد که استفاده تلفیقی از آزمایشگاه‌های مجازی و فیزیکی، بهترین نتایج یادگیری را حاصل می‌کند. آزمایشگاه‌های مجازی نه تنها باعث افزایش انگیزه یادگیری و درک بهتر مفاهیم پیچیده می‌شوند، بلکه هزینه‌ها را کاهش داده و دسترسی به منابع علمی را تسهیل می‌کنند. با این حال، محدودیت‌هایی نیز وجود دارد که از جمله آن می‌توان به عدم امکان جایگزینی کامل مهارت‌های عملی فیزیکی، نیاز به زیرساخت‌های مناسب و آموزش معلمان اشاره کرد. چشم‌اندازهای پیش رو بر توسعه فناوری‌های تعاملی، بهبود طراحی پداگوژیکی و گسترش آموزش معلمان تأکید دارند تا بهره‌وری از آزمایشگاه‌های مجازی در محیط‌های آموزشی مدرن بیشینه شود. همچنین، پیشنهاداتی برای بهره‌گیری بهینه از این فناوری‌ها ارائه شده و ضرورت تلفیق هوشمندانه آزمایشگاه‌های مجازی و فیزیکی برای ارتقاء کیفیت یادگیری علوم تجربی به‌ویژه در زیست‌شناسی و شیمی مورد تأکید قرار گرفته است.
کلیدواژه ها
آموزش تلفیقی، آموزش زیست‌شناسی، آموزش شیمی، شبیه‌سازی آموزشی، یادگیری فعال
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر