| بررسی چالشها و راهکارهای توانمندسازی پژوهشسراهای دانشآموزی در مناطق محروم: مطالعهای ترکیبی (کیفی-کمی) در استان کرمانشاه | 
| کد مقاله : 1028-INNOLABCONF (R2) | 
| نویسندگان | 
| محمودرضا  گیسوئی *1، یوسف  سلیمیقلعه2، محمد حسین  فاطمی خصال2، محمد کیان  فعلی1 1دانشجوی رشته علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان کرمانشاه 2کارشناس فرهنگی دانشگاه فرهنگیان کرمانشاه | 
| چکیده مقاله | 
| پژوهشسراهای دانشآموزی بهعنوان نهادهای مکمل نظام آموزشی، نقش مهمی در تقویت فرهنگ پژوهش، پرورش تفکر نقادانه و توسعه عدالت آموزشی دارند. با این حال، در مناطق محروم استان کرمانشاه این مراکز با مشکلات متعدد روبهرو هستند که اثربخشی فعالیتهای آنان را کاهش داده است. هدف پژوهش حاضر، شناسایی مهمترین چالشها و ارائه راهکارهای توانمندسازی پژوهشسراهای دانشآموزی در این مناطق بود. پژوهش با رویکرد ترکیبی (کیفی ـ کمی) و به روش توصیفی ـ تحلیلی انجام گرفت. در بخش کیفی، مصاحبههای نیمهساختاریافته با مدیران، کارشناسان و معلمان فعال در پژوهشسراها انجام شد و دادهها با روش تحلیل مضمون بررسی گردید. در بخش کمی، پرسشنامه محققساخته میان معلمان و کارشناسان توزیع شد و نتایج با استفاده از آمار توصیفی و آزمون t مستقل تحلیل شد. یافتهها نشان داد که کمبود امکانات و زیرساختهای پژوهشی، فقدان نیروی متخصص و آموزشهای توانمندساز، محدودیتهای مالی، ضعف برنامهریزی هماهنگ و مشارکت اندک نهادهای محلی و دانشگاهی از موانع اصلی ارتقای عملکرد پژوهشسراها هستند. بر این اساس، راهکارهایی همچون تخصیص بودجه پایدار، آموزش و توانمندسازی معلمان و کارشناسان، تقویت همکاری با دانشگاهها و نهادهای محلی، توسعه زیرساختهای پژوهشی و طراحی برنامههای منطقهای مبتنی بر نیازهای بومی پیشنهاد گردید. اجرای این راهکارها میتواند به افزایش اثربخشی پژوهشسراها و تحقق عدالت آموزشی در مناطق محروم منجر شود. | 
| کلیدواژه ها | 
| پژوهشسرای دانشآموزی، مناطق محروم، چالشها، توانمندسازی، عدالت آموزشی، استان کرمانشاه | 
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر | 
