| مروری سیستماتیک بر پیادهسازی آزمایشگاه کم هزینه در آموزش | 
| کد مقاله : 1023-INNOLABCONF (R1) | 
| نویسندگان | 
| سعیده  کمالی نهاد *1، آسیه  ابراهیم زاده2 1عضو هئیت علمی پیمانی 2عضو هیئت علمی رسمی | 
| چکیده مقاله | 
| در بسیاری از کشورها، دسترسی به امکانات آموزشی همچنان یک مشکل محسوب میشود. کمبود تجهیزات آزمایشگاهی میتواند بر نتایج یادگیری دانشآموزان و کیفیت فارغالتحصیلان تأثیر منفی بگذارد. بههمین دلیل، مطالعات زیادی به توسعه آزمایشگاههای کمهزینه بهعنوان راهحلی جایگزین پرداختهاند. هدف این مقاله بررسی توسعه آزمایشگاههای کمهزینه و نحوه اجرای آنها در فرآیند یادگیری است. این پژوهش با روش مرور مدون متون (SLR) انجام شده است. مقالات مورد استفاده، مربوط به سالهای ۲۰۱۷ تا ۲۰۲5 بوده و از پایگاه داده IEEE Xplore بهدست آمدهاند. پس از پذیرش مقالات، انتخاب آنها بر اساس معیارهای ورود و حذف صورت گرفته است. در مجموع 35 مقاله مورد استفاده قرار گرفتهاند. نتایج نشان میدهند که آزمایشگاه کمهزینه میتواند راهحلی جایگزین برای قیمت بالای تجهیزات تجاری و ابزاری برای بهبود نتایج یادگیری باشد. روشهای بهکاررفته در پیادهسازی آزمایشگاههای کمهزینه شامل طراحی، پژوهش و توسعه و انجام آزمایش است. استفاده از آزمایشگاههای کمهزینه در فعالیتهای آموزشی موجب بهبود کیفیت نتایج یادگیری میشود. با اینحال، این مطالعه برخی خلاها را نیز شناسایی کرده است؛ از جمله نیاز به تحقیقات بیشتر درباره آثار بلندمدت و سنجش میزان آمادگی معلمان. | 
| کلیدواژه ها | 
| آزمایشگاه، آموزش، کمهزینه، نوآوری، یادگیری. | 
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر | 
