| روشهای خلاقانه در آموزش علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات برای دانشآموزان دبیرستانی | 
| کد مقاله : 1022-INNOLABCONF (R1) | 
| نویسندگان | 
| آسیه  ابراهیم زاده *، سعیده  کمالی نهاد دانشگاه فرهنگیان اصفهان | 
| چکیده مقاله | 
| علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات (STEM) از دروس بنیادین بهشمار میآیند که نقش کلیدی در نوآوری و پیشرفت ملی دارند. آموزش این دروس با تکیه بر روشهای نوین و خلاقانه، میتواند تواناییهای علمی و فنی دانشآموزان را در سطوح مختلف ارتقا دهد. در این پژوهش، مقالات منتشرشده بین سالهای ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۳ مورد بررسی قرار گرفته و انواع روشهای خلاقانه تدریس این حوزه در مقطع دبیرستان تحلیل شده است. برای جمعآوری منابع علمی، سه پایگاه داده معتبر مورد استفاده قرار گرفته و دادهها با روش تحلیل مضمون ارزیابی شدند. در نهایت، ۲۲ مقاله که با معیارهای پژوهش همخوانی داشتند انتخاب و مطالعه شدند. نتایج حاصل از این بررسیها نشان میدهد که روشهای نوآورانه تدریس علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات شامل یادگیری مبتنی بر مسئله و پروژه، مدلسازی ریاضی، یادگیری مبتنی بر پرسشگری، یادگیری مبتنی بر طراحی، آموزش با ابزارهای تخصصی و فناوریهای نوین، یادگیری دانشآموزمحور، مدلهای آموزشی پنج و هفت مرحلهای، توسعه حرفهای معلمان، بازیهای رومیزی و ایفای نقش، و نیز رویکرد میانرشتهای و عبور از مرزهای دانشی است. همچنین، طبق یافتهها ۷۷ درصد از پژوهشهای انتخابشده ماهیتی کیفی داشتهاند. این بررسی نشان میدهد که آموزش نوین STEM نه تنها در ایران بلکه در کشورهای مختلفی مانند استرالیا، آلمان، اندونزی، مالزی، اسپانیا و ایالات متحده آمریکا نیز مورد توجه و اجرا قرار گرفته است و ادغام این حوزهها در آموزش دبیرستانی موجب بهبود فرآیند یادگیری و تقویت مهارتهای کلیدی دانشآموزان در این کشورها شده است. | 
| کلیدواژه ها | 
| آموزش ریاضی، پروتکل آیتمهای گزارشدهی ترجیحی برای مرورهای نظاممند و فراتحلیل، دوره متوسطه دوم، مرور نظاممند ادبیات، علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات. | 
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر | 
