نقش بازی های خلاقانه و کارگاه های عملی در ارتقای تفکر ریاضی دانش آموزان
کد مقاله : 1019-INNOLABCONF
نویسندگان
اعظم قلعه آقابابایی *
هیات علمی دانشگاه فرهنگیان تهران
چکیده مقاله
تفکر ریاضی به عنوان یکی از مهارت های بنیادین در فرآیند یاددهی-یادگیری ریاضی، نیازمند بهره گیری از روش های نوین و خلاقانه جهت افزایش انگیزه و فهم عمیق دانش آموزان است. این مقاله به بررسی نقش بازی های خلاقانه و کارگاه های عملی در ارتقای توانمندی های تفکر ریاضی دانش آموزان می پردازد. در این پژوهش، ضمن مروری بر ادبیات مرتبط، انواع بازی های تعاملی و فعالیت های کارگاهی طراحی شده برای تقویت مهارت های حل مسئله، تفکر انتقادی و خلاقیت تحلیل می شود. نتایج حاکی از آن است که کاربرد بازی های ساختار یافته و فعالیت های عملی در محیط های آموزشی، ضمن افزایش تعامل و مشارکت فعال دانش آموزان، موجب تقویت درک مفاهیم ریاضی و ارتقای توانمندی های شناختی آنان می گردد. همچنین، این روش ها فرصتی فراهم می آورند تا دانش آموزان با بهره گیری از تجربه های ملموس و کاربردی، مهارت های تفکرریاضی خودرا توسعه دهند. در نهایت، پیشنهاداتی جهت طراحی و به کارگیری مؤثر بازی های خلاقانه و کارگاه های عملی در آموزش ریاضی ارائه شده است.
کلیدواژه ها
تفکر ریاضی، خلاقیت، کارگاه علمی.
وضعیت: پذیرفته شده مشروط برای ارائه به صورت پوستر