| طراحی کارگاههای خلاق معماری و سازه برای رشته کار و فناوری به منظور درک مفاهیم فضایی و بصری | 
| کد مقاله : 1017-INNOLABCONF (R2) | 
| نویسندگان | 
| میلاد  الفت * گروه آموزش هنر، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665 ، تهران، ایران | 
| چکیده مقاله | 
| آموزش مفاهیم فضایی و بصری در حوزه معماری و سازه، بهویژه برای دانشجویان رشته کار و فناوری، از چالشهای اساسی آموزش عملی محسوب میشود. غلبه محتوای نظری بر فعالیتهای عملی و کمبود رویکردهای تعاملی، سبب شده است یادگیرندگان در درک و بهکارگیری این مفاهیم با محدودیت مواجه شوند. این پژوهش با هدف ارائه چارچوبی کلی برای طراحی کارگاههای خلاق معماری و سازه با تأکید بر ارتقای درک مفاهیم فضایی و بصری انجام شده است. روش تحقیق بهصورت توصیفی–تحلیلی بوده و اطلاعات مورد نیاز از طریق مرور منابع علمی، تحلیل برنامههای درسی، و بررسی نمونههای کارگاهی در محیطهای آموزشی گردآوری شده است. در این مطالعه، اصولی همچون بهرهگیری از ابزارها و مواد در دسترس، بهکارگیری روشهای یادگیری فعال، و ایجاد ارتباط میان دانش نظری و تجربه عملی در قالب فعالیتهای گروهی و پروژهمحور مورد توجه قرار گرفت. بررسیهای انجامشده بیانگر آن است که بهکارگیری کارگاههای خلاق میتواند ظرفیتهایی برای بهبود فرآیند یادگیری، افزایش انگیزه، و ارتقای مهارتهای عملی ایجاد کند، هرچند میزان و نحوه اثرگذاری آن وابسته به شرایط اجرایی، منابع موجود و ویژگیهای مخاطبان است. در پایان، چارچوبی پیشنهادی برای طراحی این کارگاهها ارائه شده که بهعنوان مدلی انعطافپذیر و قابل انطباق با شرایط مختلف آموزشی قابل استفاده است و میتواند مبنایی برای توسعه فعالیتهای کارگاهی نوآورانه در حوزه معماری و سازه در رشته کار و فناوری باشد. | 
| کلیدواژه ها | 
| آموزش معماری، آموزش سازه، کارگاه خلاق، یادگیری فعال، مفاهیم فضایی، مفاهیم بصری، رشته کار و فناوری. | 
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر | 
