| بازی هدایتشده در آزمایشگاه: رویکردی مؤثر برای پرورش مهارتهای STEM در کودکان | 
| کد مقاله : 1012-INNOLABCONF (R1) | 
| نویسندگان | 
| صابر  عبدالمکلی *، سید امیر  قاسم تبار استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. | 
| چکیده مقاله | 
| بازی هدایتشده، زیربنای طراحی رویکردهای آموزشی مؤثر و متناسب با رشد کودکان، بهویژه درزمینه آموزش STEM در فضای آزمایشگاهی است. پژوهش حاضر باهدف بررسی تأثیر و نقش بازی هدایتشده در محیط آزمایشگاهی پیشدبستانی بهعنوان یک رویکرد آموزشی، بر تقویت مهارتهای STEM (علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات) در کودکان انجامشده است. روش پژوهش حاضر توصیفی-تحلیلی بود. بازه زمانی مطالعات موردبررسی از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۲۵ تعیین شد و با استفاده از نمونهگیری هدفمند، 9 مطالعه بهعنوان نمونه برای تحلیل انتخاب گردید. دادهها با بهرهگیری از روش تحلیل محتوای کیفی بررسی شدند تا مفاهیم و مضمونهای کلیدی استخراج و تحلیل گردند. یافتهها نشان میدهد که ادغام بازی هدایتشده با فضای آزمایشگاهی غنی، فرصتی برای تجربه عملی، کاوش فعال، و درک مفاهیم پیچیده STEM در اختیار کودکان قرار میدهد. این رویکرد بهویژه موجب تقویت مهارتهایی مانند حل مسئله، تفکر انتقادی و خلاقیت شده و زمینهساز یادگیری مادامالعمر در حوزههای علمی میگردد. همچنین، نقش مربی بهعنوان تسهیلگر با طراحی محیط، انتخاب مواد مناسب و هدایت غیرمستقیم، اهمیت زیادی در اثرگذاری این شیوه دارد. مقاله حاضر ضمن تبیین اهمیت این رویکرد، پیشنهادهایی کاربردی برای پیادهسازی مؤثر بازی هدایتشده در مراکز پیشدبستانی ارائه میدهد و الگویی برای آموزش معنادار و فعال STEM معرفی مینماید. | 
| کلیدواژه ها | 
| STEM، آزمایشگاه، بازی هدایت شده، پیش دبستان | 
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر | 
