طراحی فعالیت‌های خلاقانه در کارگاه‌های آموزش هنر (مطالعه موردی: آموزش هنر در طبیعت)
کد مقاله : 1009-INNOLABCONF (R1)
نویسندگان
جواد نکونام *
گروه آموزش هنر دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.
چکیده مقاله
طراحی فعالیت‌های خلاقانه در کارگاه‌های آموزش هنر نیازمند توجه به ابعاد مختلفی است. این فعالیت‌ها علاوه بر تسهیل گری و جذابیت فرآیند آموزش، به هنرجویان در یادگیری مهارت‌ توام با نوآوری و ابتکار کمک می کنند. پژوهش حاضر برخی از این فعالیت ها را در قالب کارگاه های آموزشی تعریف نموده اما تمرکز اصلی بر کارگاه آموزش هنر محیطی با رویکرد زیبایی شناختی و ارتباط با طبیعت است. روش پژوهش توصیفی تحلیلی و پیمایشی است. در بخش پیمایشی و میدانی پژوهش، یک کارگاه آموزش هنر محیطی در طبیعت با حضور ۱۸ نفر از دانشجویان رشته آموزش هنر به اجرا در آمده و آثار خلق شده توسط دانشجومعلمان، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. هدف از پژوهش حاضر معرفی برخی از فعالیت های خلاقانه در کارگاه های آموزش هنر با تمرکز بر آموزش هنر در طبیعت است. یافته های پژوهش نشان می دهد کارگاه آموزش هنر در طبیعت گاهی به دلیل دغدغه های اجتماعی هنرمند، ابزار پاسداشت طبیعت و زیست بوم بوده و گاهی دیگر ابزار بیان فردی و بروز احساسات زیبایی شناختی دانشجویان به شیوه ای منحصر به فرد و خلاق بوده است. مهمترین نتایج پژوهش نشان می دهد بهره گیری از طبیعت به عنوان منشا الهام هنری، ذایقه زیبایی شناختی دانش آموزان و دانشجویان را صیقل داده و افق های جدیدی را برای آفرینشگری خلاق آنها فراهم می کند که قبلا تجربه نکرده اند.
کلیدواژه ها
کارگاه آموزشی، خلاقیت، هنر محیطی، آموزش هنر، طبیعت
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر