| بررسی آزمایشهای علوم تجربی پایه نهم، گامی بهسوی درک عمیقتر مفاهیم علمی – کاربردی | 
| کد مقاله : 1003-INNOLABCONF (R2) | 
| نویسندگان | 
| فاطمه  عظیمی فرادنبه *1، فیروزه  علویان2 1دانشجو معلم دانشگاه فرهنگیان شهید رجایی اصفهان 2دانشیار، دکترا فیزیولوژی پزشکی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 888-56441، تهران، ایران. | 
| چکیده مقاله | 
| یادگیری علوم بدون تجربهکردن و مشاهده مستقیم، یادگیری را ناقص و کوتاهمدت کرده و درنتیجه منجر به درک سطحی از مفاهیم علوم در میان دانشآموزان میشود. این پژوهش به بررسی محتوای آزمایشها و فعالیتهای عملی و تجربی کتاب علوم تجربی پایه نهم پرداخته است. بدین منظور، آزمایشها و فعالیتهای عملی و تجربی کتاب بهصورت فصلبهفصل موردبررسی قرار گرفت و آزمایشها و فعالیتهای عملی و تجربی هر فصل، مواد و ابزار موردنیاز، نحوه اجرای عملی آزمایشها، ثبت مشاهدات و نتیجهگیریها بهصورت دقیق در جدول شماره یک ثبت شدند. سپس فراوانی آزمایشها و فعالیتهای عملی و تجربی هر فصل محاسبهشده و در جدول شماره دو قرار گرفت. بررسیهای انجامشده نشان میدهد که تعداد آزمایشها و فعالیتهای عملی و تجربی کتاب علوم تجربی پایه نهم در مبحث فیزیک بهمراتب از بقیه فصول بیشتر هستند و تعداد آزمایشها و فعالیتهای عملی و تجربی مرتبط با مباحث شیمی از بقیه مباحث کمتر است. برخی فصول، مانند فصل سوم، فاقد آزمایشهای عملی هستند. مطالعات نشان دادهاند که فعالیتهای آزمایشگاهی درک مفاهیم علمی را بهبود میبخشند و یادگیری را عمیقتر میکنند. این پژوهش راهنمایی ارزشمندی برای معلمان علوم در تدریس مؤثرتر فراهم میکند. | 
| کلیدواژه ها | 
| یادگیری، علوم تجربی، آزمایشها، پایه نهم | 
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر | 
