تحلیل آزمایش‌های علوم تجربی پایه هفتم: فرصتی برای نقد عمقی مفاهیم آزمایشگاهی
کد مقاله : 1002-INNOLABCONF (R1)
نویسندگان
فاطمه یوسف فرد *1، فیروزه علویان2
11 دانشجوی کارشناسی آموزش علوم تجربی، پردیس فاطمه زهرا (س) اصفهان، مرکز آموزش عالی شهید رجایی، اصفهان، ایران.
22 دانشیار، دکترا فیزیولوژی پزشکی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 888-56441، تهران، ایران.
چکیده مقاله
این پژوهش به بررسی فعالیت‌های عملی_آزمایشگاهی علوم تجربی پایه هفتم از این منظر که بین مفاهیم علمی و تجربه‌های عملی دانش‌آموزان ارتباط برقرار کند، می‌پردازد. تحقیقات انجام‌شده در زمینه‌های مختلف علوم تجربی نشان‌دهندة این است که انجام آزمایش‌های متنوع، کاربردی و جذاب برای دانش‌آموزان مقاطع مختلف علی‌الخصوص مقطع متوسطه اول، می‌تواند سبب افزایش درک مفاهیم دشوار و نامفهوم کتاب و همچنین ایجاد انگیزه در دانش‌آموزان شود. این مقاله با جمع‌آوری داده‌ها از طریق مطالعة کتاب علوم تجربی انجام‌شده؛ به این صورت که تمام فعالیت‌های عملی_آزمایشگاهی را تحلیل کرده؛ سپس درصد آن‌ها را در هر فصل تعیین کردیم و سعی بر این بوده که داده‌ها به شیوه‌ای منسجم و متمرکز در جداول 1 و 2 نوشته و سازمان‌دهی شوند. مطابق با نتایج به‌دست‌آمده، پی بردیم که فصل ده این کتاب دارای بیشترین فعالیت‌های عملی_آزمایشگاهی و فصل‌ سیزده فاقد این فعالیت‌ها بوده و همچنین بیشترین موضوعات به مباحث فیزیک و کمترین آن‌ها به مباحث شیمی اختصاص داده‌شده است. در این پژوهش دریافتیم که اگرچه در کتاب علوم پایه هفتم به مباحث آزمایشگاهی توجه مناسبی شده است، اما توزیع آن‌ها در فصل‌های مختلف کتاب یکسان نیست. در برخی از فصل‌ها تعداد فعالیت‌های عملی_آزمایشگاهی زیاد بوده؛ ولی در برخی فصل‌ها فعالیتی قرار داده نشده که این منجر به یادگیری سطحی مفاهیم و عدم ملموس بودن آن‌ها برای دانش‌آموزان می‌شود و همچنین فرصت تقویت مهارت‌های عملی را از دانش‌آموزان می‌گیرد؛ بنابراین توزیع آن‌ها باید به‌صورت متعادل باشد تا دانش‌آموزان یادگیری عمیق‌تر و مؤثرتری داشته باشند.
کلیدواژه ها
علوم تجربی، فعالیت‌های عملی_آزمایشگاهی، پایه هفتم.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر