تحلیل مفهومی و عملیاتی آزمایش های کتاب علوم هشتم
کد مقاله : 1001-INNOLABCONF (R1)
نویسندگان
هانیه اشراقی *1، فیروزه علویان2
11 دانشجوی کارشناسی آموزش علوم تجربی، پردیس فاطمه زهرا (س) اصفهان، مرکز آموزش عالی شهید رجایی، اصفهان، ایران.
22 دانشیار، دکترا فیزیولوژی پزشکی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 888-56441، تهران، ایران.
چکیده مقاله
آزمایش‌ها و فعالیت‌های علمی بخش مهمی در آموزش علوم هستند که به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا مفاهیم دشوار را به‌صورت تجربی موردبررسی قرار دهند. پژوهش حاضر به بررسی محتوای کتاب علوم تجربی پایه هشتم متوسطه اول ازنظر توجه به آزمایش‌ها و فعالیت‌های عملی و ارزیابی میزان تأثیر آن‌ها بر یادگیری دانش‌آموزان بر مباحث علمی پرداخته و فعالیت‌های عملی کتاب را ازنظر ساختار، هدف، روش اجرای فعالیت، ابزار و وسایل، نتایج و داده‌های حاصل از انجام فعالیت عملی تحلیل می‌کند. این پژوهش با روش کیفی و کمی انجام‌گرفته و به تحلیل کامل فعالیت‌های عملی کتاب پایه هشتم پرداخته است. نتایج نشان می‌دهد که فصل‌های دوم و دهم بیشترین تعداد آزمایش‌ و فعالیت عملی را شامل می‌شوند، درحالی‌که فصل‌های سوم، ششم و دوازدهم فاقد هرگونه آزمایشی و فعالیت عملی هستند. همچنین، بررسی موضوعات آزمایش‌ها و فعالیت‌ها بیانگر آن است که مباحث شیمی و فیزیک و زیست‌شناسی بیشترین سهم از تعداد فعالیت‌ها رادارند، درحالی‌که موضوعات مربوط به زمین‌شناسی سهم کمتری را به خود اختصاص داده‌اند. با توجه به‌تمامی محدودیت‌ها در آموزش مفاهیم علوم تجربی، باید در نظر داشت که محتوای کتاب برای انتقال مفاهیم به‌تنهایی کافی نیست و معلم باید با انجام فعالیت‌های عملی مربوطه و ارائه اطلاعات بیشتر به دانش‌آموزان، آن‌ها را در درک بهتر مطالب یاری رساند.

واژگان کلیدی: علوم تجربی، آزمایش، یادگیری، آموزش
کلیدواژه ها
علوم تجربی، آزمایش، یادگیری، آموزش
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر