نقش بازی‌سازی در طراحی فعالیت‌های خلاقانه کارگاهی و آزمایشگاهی
کد مقاله : 1000-INNOLABCONF (R1)
نویسندگان
شبنم عباسی *
گروه آموزش زیست شناسی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665، تهران، ایران
چکیده مقاله
بازی‌سازی (Gamification) به‌عنوان رویکردی نوین در آموزش، با به‌کارگیری عناصر بازی در محیط‌های مختلف، به ویژه در آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های علمی، نقش مهمی را در بهبود کیفیت یادگیری، افزایش انگیزه و تقویت خلاقیت دانش آموزان ایفا می‌کند. این مقاله مروری با هدف بررسی نقش بازی‌سازی در طراحی فعالیت‌های خلاقانه و تعاملی در محیط‌های آزمایشگاهی انجام شده است. یافته‌های پژوهش‌های اخیر نشان می‌دهد که استفاده از بازی‌سازی در فعالیت‌های عملی آزمایشگاهی، موجب افزایش مشارکت فعال دانش‌آموزان، یادگیری معنادار و بهبود مهارت‌های حل مسئله در شرایط واقعی می‌شود. عناصر کلیدی بازی‌سازی مانند امتیازدهی، نشان‌ها، چالش‌های گروهی و بازخورد فوری، با ایجاد محیطی جذاب، رقابتی و تعاملی، فراگیران را به یادگیری فعال، خلاقانه و همکاری مؤثر در آزمایشگاه‌های تخصصی مختلف ترغیب می‌کند. بازی‌سازی می‌تواند انگیزه دانش‌آموزان را بیش از پیش، افزایش داده و فرآیند یادگیری مفاهیم پیچیده و مهارت‌های فنی را تسهیل نماید. علاوه بر این، آموزش مبتنی بر بازی‌سازی در مقایسه با روش‌های سنتی، نه‌تنها میزان رضایت و انگیزه یادگیرندگان را افزایش می‌دهد، بلکه اثربخشی یادگیری، عمق شناختی و توانمندی‌های عملی آن‌ها را نیز بهبود می‌بخشد. با این حال، برای بهره‌برداری مؤثر از بازی‌سازی در محیط‌های آزمایشگاهی، توجه به طراحی متناسب با ویژگی‌های گروه هدف، ایجاد تعادل بین رقابت و همکاری و ارزیابی مستمر اثربخشی این روش‌ها ضروری به نظر می‌رسد.
کلیدواژه ها
انگیزش آموزشی، آموزش تعاملی، بازی‌سازی، یادگیری فعال
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر